Hoppa till innehållet

Stripe: ”Sverige är en stark marknad för oss”

Betaljätten Stripe är ett av världens högst värderade startups. Samtidigt som Sverige seglar upp som ett av bolagets starkaste fästen öppnar man för ett samarbete med Klarna.

Stripes grundare John och Patrick Collison. Foto: Stripe
Stripes grundare John och Patrick Collison. Foto: Stripe

Stripe utvecklar betallösningar med särskilt fokus på unga, snabbväxande digitala bolag och har bland andra Pinterest och Twitter på kundlistan. 

Så sent som i november tog man in 150 miljoner dollar från bland annat Alphabets riskkapitalbolag Capital G (tidigare Google Capital), vilket gav Stripe en värdering på 85 miljarder kronor.

Läs mer: Betalbolaget Stripe dubblar värderingen

I juni 2015 lanserades tjänsten på den nordiska marknaden och i våras rekryterade bolaget Sebastian Fuchs, medgrundare av startuphubben SUP46 i Stockholm, som en del i expansionen.

Läs mer: SUP46-grundare ska ta Stripe in i Norden

Di Digital har intervjuat bolagets finanschef William Gaybrick om hur den nordiska expansionen fortgår.

”Norden och särskilt Stockholm är en exceptionell marknad för oss. Vid sidan av USA och Storbritannien är det en av de marknader där vi fått störst genomslag. Vi uppskattar att runt 60 procent av de nordiska startupbolagen använder sig av Stripe”, säger han. 

William Gaybrick rekryterades till Stripe förra året och har tidigare arbetat på investeringsbolaget Thrive Capital. Enligt honom finns det två anledningar till vad han beskriver som en lyckad nordisk etablering.

”Den svenska techscenen har ett starkt fokus på utvecklare, och de är generellt öppna för och intresserade av oss. Många av bolagen har också globala ambitioner redan i ett tidigt skede, vilket passar vår produkt”, säger William Gaybrick.

Foto: Stripe

William Gaybrick är CFO på betalbolaget Stripe.

I svenska medier brukar Stripe ofta beskrivas som en konkurrent till den svenska betaltjänsten Klarna (NTL). Bolaget själva menar dock att de två tjänsterna inte tävlar mot varandra utan är komplement. Stripe och Klarna har dessutom en gemensam investerare i Sequoia (NTL) och dess partner Michael Moritz (NTL), som sitter i båda bolagens styrelser.

I en tidigare intervju med Di Digital har Stripe-grundaren John Collison sagt att han gärna skulle samarbeta med Klarna.

Ligger ett sådant samarbete i korten?

”Vi har en nära relation med Klarna och vi är imponerade av vad de gör. De två tjänsterna kompletterar varandra väl då Klarna fokuserar på betalningar för e-handel medan vi är en mer neutral betalplattform. I dag stöder vi betalmetoder som Alipay och Bitcoin och vi skulle gärna ge våra användare tillgång även till Klarna”, säger William Gaybrick.

Vad är på gång just nu hos Stripe?

”Pengarna från vår senaste finansieringsrunda är öronmärkta för vår globala expansion. I dag finns Stripe i 25 länder, om några år vill vi finnas överallt i världen”, säger William Gaybrick.

 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera