Annons

Stripes Norden-chef om den heta betalmarknaden: ”Allt mer prispressad”

Erik Olofsson är Norden-chef för betaljätten Stripe.
Erik Olofsson är Norden-chef för betaljätten Stripe. Foto: Jack Mikrut
Med kunder som Kry, Voi och Spotify har betalinfrastrukturbolaget Stripe på allvar etablerat sig i Sverige. Nu vill bolaget, som nyligen värderades till 177 miljarder kronor, lägga i nästa växel. ”Det finns definitivt svårare marknader att anpassa sig till”, säger Norden-chefen Erik Olofsson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Betaltjänstebolaget Stripe etablerade sig på den nordiska marknaden i juni 2015. Sedan dess har man lockat till sig "tusentals kunder" i regionen, enligt egen utsago.

De allra flesta är än så länge startups, men nu vill Norden-chefen Erik Olofsson kroka upp fler större bolag. För stunden använder sig till exempel återvinningsappen Tiptapp, scooterföretaget Voi, nätläkaren Kry och musikjätten Spotify av Stripes betalinfrastruktur.

”Våra plattformar accepterar ett tjugotal olika betalsätt. Det innebär att det är enkelt att internationalisera sin affär, vilket är särskilt viktigt på en liten marknad som Sverige. Med Stripe behöver kunden bara skriva på ett kontrakt och göra en integration som fungerar överallt”, säger Erik Olofsson.

En viktig aspekt för Stripe är alltså att kunna erbjuda alla olika betalmetoder som finns på de lokala marknaderna. I olika delar av världen är Alipay, Wechat Pay och Apple Pay populära – medan banksamarbetet Swish har en stark ställning i just Sverige.

”I dag kan man inte betala med Swish på Stripe. Men i Norden är kortbetalningar fortfarande störst, så det finns definitivt svårare marknader att anpassa sig till”, säger han.

Erik Olofsson, med en bakgrund på riskkapitalbolaget Creandum, tog över som chef för Stripe i Norden i slutet på 2017. Han kom senast från det San Francisco-baserade blockkedjeföretaget Chain.

”Jag hade gamla klasskamrater från Harvard som arbetade på Stripe i Frankrike, USA och Singapore. Och när jag jobbade på Creandum var jag faktiskt med och arrangerade Stripes lanseringsfest i Stockholm. Så jag har följt bolaget på nära håll i tre-fyra år”, säger han.

Läs mer: Miljardvärderade Revolut tar upp kampen om bankernas kunder: ”Vill nå 50 000 i Sverige i år”

Stripe grundades 2010 i USA av de irländska bröderna Patrick och John Collison. Bolaget utvecklar betallösningar för webbsajter och appar med ett särskilt fokus på unga, snabbväxande digitala startups. Globalt har Stripe techjättar som Amazon, Google och Uber på kundlistan.

”Vi riktar oss mycket mot techsektorn och särskilt utvecklare. De får allt mer makt inom bolagen och bestämmer i mångt och mycket vilka produkter och tjänster som ska användas”, säger Erik Olofsson.

Stripe fokuserar särskilt på plattformar, som marknadsplatser eller så kallade "on demand­-tjänster", till exempel Uber som kopplar ihop taxiförare med resenärer. En annan viktig kundbas är mjukvarubolag som tar betalt för sin tjänst med hjälp av rullande prenumerationsavgifter, så som Slack. 

På en punkt överlappar vi Klarna.
Stripe har sitt nordiska huvudkontor på startup-hubben SUP46 i centrala Stockholm. Hur många som arbetar väljer bolaget att hålla hemligt.
Stripe har sitt nordiska huvudkontor på startup-hubben SUP46 i centrala Stockholm. Hur många som arbetar väljer bolaget att hålla hemligt. Foto: Jack Mikrut

Stripe har inget synligt varumärke gentemot slutkonsumenten, till skillnad från svenska Klarna – som har utmålats som en konkurrent till den amerikanska startupen. 

Det håller Erik Olofsson dock inte med om.

”Klarna sysslar ju i första hand med konsumentkrediter på faktura. Det ju är ett betalsätt, precis som ett kreditkort där banken står för risken. Vi arbetar med infrastruktur”, säger han.

Klarna har däremot tagit marknadsandelar med sin "checkout-produkt", som ger e-handlare möjlighet att ta betalt på flera olika sätt, vilken påminner om Stripes plattform.

”På den punkten överlappar vi varandra lite. Den är stor bland handlare i Norden, men har inte nått samma spridning i andra regioner. På Stripe fokuserar vi också på att locka till oss bolag som har lite andra affärsmodeller än klassisk e-handel”, säger Erik Olofsson.

Stripe och Klarna har för övrigt ett komplicerat förhållande till varandra. Bolagen delar en gemensam storägare i det amerikanska riskkapitalbolaget Sequoia och deras partner Michael Moritz sitter i bägge styrelserna. 

Visst blir betalningar allt mer prispressade. Därför måste man kliva upp i värdekedjan och fokusera mer på att sälja mjukvara.

Under 2017 framkom uppgifter om att parterna börjat samarbeta i USA. Avtalet skulle innebära att Klarnas fakturor införs som ett betalsätt på Stripes plattform.

”Stripe har inte kommunicerat något partnerskap med Klarna vare sig i Europa eller USA. Det enda jag kan säga är att vi kontinuerligt för diskussioner med massor olika aktörer på marknaden”‚ säger Erik Olofsson.

Läs mer: Betaljätten Adyens vd: "Om bankerna inte ändrar sig tar vi marknaden ifrån dem" 

I stället är det nederländska betalbolaget Adyen den stora konkurrenten globalt. I juni 2018 noterades Adyen på Amsterdambörsen, där aktien steg med över 100 procent under första handelsdagen och bolaget värderas i dag till 171 miljarder kronor.

”De fokuserar lite mer på storbolagssegmentet och räknar sina kunder i tusental, medan vi har över en miljon globalt. Vi har alltså lite olika fokus”, säger han.

Grundarna Patrick och John Collison har förklarat att det inte är aktuellt att börsnotera Stripe i dagsläget. I stället fyllde bolaget nyligen på kassan med 2,2 miljarder kronor i en jätterunda till en värdering på 177 miljarder kronor, dubbelt så högt som för två år sedan.

Stripe växer snabbt internationellt. Koncernen har över 1 000 anställda, varav flera hundra finns i Europa med den nordiska basen i Stockholm. Precis som många andra privatägda amerikanska bolag har Stripe valt att hemlighålla både sin omsättning och sitt resultat.

Bolaget tjänar sina pengar genom att ta en avgift på 1,4 procent av transaktionsvärdet, tillsammans med en provision på 1,80 kronor per köp. Analytiker uppskattar att Stripe drog in runt 1,5 miljarder dollar, motsvarande 13,5 miljarder kronor, i intäkter under 2017.

Huruvida bolaget är lönsamt är dock svårare att utröna. Betalbranschen präglas generellt av låga marginaler.

”Visst blir betalningar allt mer prispressade. Därför måste man kliva upp i värdekedjan och fokusera mer på att sälja mjukvara”, säger han.

Läs mer: Tinks vd: ”Om fem år finns inga personliga bankmän” 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer