Hoppa till innehållet

Strömavbrottens fiende kammar hem segern i Luleå

Med hjälp av algoritmer och nya mätmetoder vill Exeri halvera tiden för strömavbrott. Det var en idé som räckte hela vägen till segern i Di Startup Tour i Luleå och därmed också en plats i finalen i Stockholm.

Magnus Karlsson från Exeri under pitchen som säkrade segern i delfinalen av Di Digital Startup Tour i Luleå.
Magnus Karlsson från Exeri under pitchen som säkrade segern i delfinalen av Di Digital Startup Tour i Luleå.Foto: Amanda Lindgren

I framtiden ska längre strömavbrotten bli färre och kortare. Åtminstone om elnätsövervakaren Exeri (NTL) och Magnus Karlsson får som de vill. 

Under onsdagen stod startupbolaget som segrare av Di Digital Startup Tour i Luleå efter att ha valts ut av juryn och röstats fram av publiken i pitchtävlingen och är därmed kvalificerade till den stora finalen i Stockholm den 28 november.

”Strömavbrott är ett reellt problem som berör många men det finns en bra lösning. Affärsmässigt har vi en ruggigt spännande resa framöver”, säger Magnus Karlsson, vd och medgrundare av Exeri som startades 2016 och är finansierat av bland annat Almi Invest och Partner Invest Norr.

Bolaget hittar och typbestämmer fel i elnätet och kan på så sätt, enligt egen utsago, halvera tiden för ett strömavbrott.

”I dag är det inte så lätt att övervaka nätet för man ser bara delar. Men våra algoritmer och mätmetoder ger en unik lösning”, säger Magnus Karlsson.

Den fungerar som så att Exeri placerar ut "smarta agenter" i elnätet som skickar data som bearbetas av bolagets algoritm och sedan larmar om ett fel upptäcks.

Läs mer: Jakten på Sveriges hetaste startupbolag är i gång – sök till Di Startup Tour 2018 

”Operatören kan skicka personalen så pass exakt, ned till den felande stolpen, att de visuellt kan upptäcka felet när de kommer fram”, hävdar Magnus Karlsson.

De huvudsakliga kunderna är elnätsägarna.

”I Sverige vill de köpa det här som en produkt men i andra länder är de intresserade av det som en tjänst”, säger Magnus Karlsson.

Han, liksom de övriga två grundarna, har en bakgrund från Ericsson innan de startade Exeri. Själv jobbade han med telekomövervakning medan de andra två huvudsakligen jobbat med militära system.

”Jag hade problem hemma med att det blev strömavbrott så fort det var fuktigt väder. Då fick jag en idé som jag bollade med mina medgrundare och den har vi utvecklat till Exeri”, säger Magnus Karlsson.

Magnus Karlsson från Exeri efter vinsten i Luleå
Magnus Karlsson från Exeri efter vinsten i LuleåFoto: Amanda Lindgren

I dag är den största konkurrenten den traditionella, det vill säga manuella, felsökningen. Men den är tidskrävande och ibland omständlig, enligt Exeri-vd:n:

”Man åker ut till ett område för att en kund har ringt och sagt att de inte kan koka kaffe. Då kör man en halveringsmetod av området där man testar sig fram för att hitta felet.”

Med hjälp av datan de samlar in vill Exeri successivt kunna förutsäga saker som händer i elnätet.

”Om det drar in ett oväder ska vi kunna säga till elnätsägarna att det brukar slå mot det här området, så där behöver ni öka er beredskap”, säger han.

I dagsläget har Lulebolaget ett antal större kunder i Sverige. Framöver kommer man att lägga energin på att bearbeta marknaden.

”Vi ska börja snegla på våra grannländer. Därefter tror vi att Nordamerika är en viktig marknad. Vi har fått en del förfrågningar från USA”, säger Magnus Karlsson.

Förutom Exeri pitchade även bolagen 3eflow, Once Upon, Future Ordering, Spotin och Team Tools på Kulturens hus i Luleå under onsdagen.

Läs mer: Här är Luleå-bolagen som tävlar om segern i Di Startup Tour

På scen intervjuades även Josefin Landgård, medgrundare av nätläkartjänsten Kry, som nu filar på nya idéer och Olov Renberg från det Luleågrundade it-säkerhetsbolaget Behaviosec, som nyligen tog in 140 miljoner kronor i riskkapital.

Nästa stopp för Di Startup Tour är Linköping den 17 oktober, Göteborg den 24 oktober och Malmö den 7 november. Den stora finalen går sedan av stapeln den 28 november i Stockholm. Läs mer om Di Digital Startup Tour och säkra en plats i publiken eller anmäl ditt bolag här. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera