Hoppa till innehållet

Strömmad musik får det (äntligen) att ljusna för branschen

Efter två decennier av fildelningskris och fallande priser har vinden vänt för musikindustrin i USA – tack vare Spotify och dess likar. För andra året i rad ökar intäkterna för branschen – något som inte hänt på närmare 20 år.

Spotify och dess konkurrenter börjar ha en positiv inverkan på branschen.
Spotify och dess konkurrenter börjar ha en positiv inverkan på branschen.Foto: Spotify.

Sedan slutet på 90-talet har digitaliseringen lett till fler problem än inkomster för musikindustrin. Både piratkopiering en masse och fallande priser har drabbat musikindustrin hårt. Men nu syns ett smalt ljus i slutet av tunneln, i alla fall i USA. 

Tack vare framgångar av svenska Spotify, och musiktjänstens konkurrenter som Apple Music, har försäljningen av strömmad musik börjat vända den nedåtgående spiralen som drabbat branschen sedan millenniumskiftet.

För andra året i rad har de totala intäkterna från musik ökat från föregående år, istället för att fortsätta minska, rapporterar Bloomberg. Det är första gången det sker sedan 1998–1999.

Läs även: Kritik mot musikbranschens piratlarm

”Vi börjar se musikstreaming som något som inte bara hipsters och unga människor använder,” sade Larry Miller, en före detta chef inom musikindustrin som nu undervisar om musikekonomi vid New York University, till Bloomberg. 

Foto:

Källa: Skiv- och musikbolagens organisation i USA, RIAA.

Intäkterna från musikstreamingtjänster ökade med 57 procent under första halvan av 2016, vilket motsvarade en omsättning på 13,6 miljarder kronor.

Samtidigt fortsätter inkomsterna från CD-skivor och nedladdade album brant nedåt. Den fysiska musikförsäljningen föll 14 procent medan nedladdningar krympte med en tvåsiffrig procentsats.

Intäkterna som har legat runt 7 miljarder dollars-strecket de senaste sex åren är cirka hälften av vad industrin drog in under 90- och 00-talet. Branschen har med andra ord långt att gå innan den kommer upp i samma intäktsströmmar som då. 

Läs även: Därför är data det nya guldet i musikbranschen

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera