Annons

Strömmad musik får det (äntligen) att ljusna för branschen

Spotify och dess konkurrenter börjar ha en positiv inverkan på branschen.
Spotify och dess konkurrenter börjar ha en positiv inverkan på branschen. Foto: Spotify.
Efter två decennier av fildelningskris och fallande priser har vinden vänt för musikindustrin i USA – tack vare Spotify och dess likar. För andra året i rad ökar intäkterna för branschen – något som inte hänt på närmare 20 år.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Sedan slutet på 90-talet har digitaliseringen lett till fler problem än inkomster för musikindustrin. Både piratkopiering en masse och fallande priser har drabbat musikindustrin hårt. Men nu syns ett smalt ljus i slutet av tunneln, i alla fall i USA. 

Tack vare framgångar av svenska Spotify, och musiktjänstens konkurrenter som Apple Music, har försäljningen av strömmad musik börjat vända den nedåtgående spiralen som drabbat branschen sedan millenniumskiftet.

För andra året i rad har de totala intäkterna från musik ökat från föregående år, istället för att fortsätta minska, rapporterar Bloomberg. Det är första gången det sker sedan 1998–1999.

Läs även: Kritik mot musikbranschens piratlarm

”Vi börjar se musikstreaming som något som inte bara hipsters och unga människor använder,” sade Larry Miller, en före detta chef inom musikindustrin som nu undervisar om musikekonomi vid New York University, till Bloomberg. 

Foto:

Källa: Skiv- och musikbolagens organisation i USA, RIAA.

Intäkterna från musikstreamingtjänster ökade med 57 procent under första halvan av 2016, vilket motsvarade en omsättning på 13,6 miljarder kronor.

Samtidigt fortsätter inkomsterna från CD-skivor och nedladdade album brant nedåt. Den fysiska musikförsäljningen föll 14 procent medan nedladdningar krympte med en tvåsiffrig procentsats.

Intäkterna som har legat runt 7 miljarder dollars-strecket de senaste sex åren är cirka hälften av vad industrin drog in under 90- och 00-talet. Branschen har med andra ord långt att gå innan den kommer upp i samma intäktsströmmar som då. 

Läs även: Därför är data det nya guldet i musikbranschen

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies