Annons

Studentens spelhandske lockar riskkapital – ”vill bli störst i världen”

Oskar Ödmark har utvecklat en prototyp på en mobiladapter som transformerar mobilen till en dator, och möjliggör för en spelare att koppla in tangentbord, datormus, skärm, hörlurar, internetkabel och ladda telefonen.
Oskar Ödmark har utvecklat en prototyp på en mobiladapter som transformerar mobilen till en dator, och möjliggör för en spelare att koppla in tangentbord, datormus, skärm, hörlurar, internetkabel och ladda telefonen.
LINKÖPING. Han ritade sin första prototyp på sin balkong i studentlyan. Nu ska Oskar Ödmarks patenterade gaminghandske revolutionera e-sporten. Och med tre miljoner i riskkapital spänner han bågen rejält: ”Jag vill bli störst i världen på ergonomiska och prestationshöjande gamingprodukter.”
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Prissummorna i e-sport och gaming har exploderat de senaste åren. När Sebastian Debs lag vann Dota World Champions ifjol var prissumman 3,1 miljoner dollar. Det kan jämföras med 2,983 miljoner dollar, 26,4 Mkr, för en Wimbledon-titel (Novak Djokovic), 2,7 miljoner dollar, 23,9 Mkr, för en Indy 500-titel (Simon Pagenaud) och 2,070 miljoner dollar, 18,4 Mkr, för en US Masters-titel (Tiger Woods).

Enligt Oskar Ödmark, vd för Flashe Gaming Group, har samtidigt synen på e-sport förändrats radikalt.

Många proffs och amatörer skadar sig

”Om man spelade förr i tiden höll man det lite hemligt; att man spelade var inget man skröt om. Men i dag betraktas professionella gamers som rockstjärnor.”

Med strömningskulturen och Youtube-boomen har folk, enligt Oskar Ödmark, börjat inse att man kan försörja sig på gaming. Dessutom lockar det många sponsorer och tittare. Finalen av det lagbaserade onlinedatorspelet League of Legends lockade exempelvis 200 miljoner åskådare framför datorer och skärmar.

”I och med att fler spelar datorspel är det många proffs och amatörer som skadar sig. En stor trend inom branschen är att man börjar se över hur man ska förebygga och behandla befintliga skador.”

Oskar Ödmark har via företaget Flashe Gaming Group utvecklat en patenterad gaminghandske som redan skapat ett surr runt om i världen.

Inom e-sport finns det ingen som fokuserar på både prestanda och ergonomi

”Inom e-sport finns det ingen som fokuserar på både prestanda och ergonomi – de flesta företag fokuserar enbart på prestanda. Handsken som jag har tagit fram innebär ett helt nytt produktsegment inom e-sport och gaming”, säger han.

Oskar Ödmark har spelat datorspel och ägnat sig åt gaming i princip hela sitt liv. Företaget startade han när han själv skadade sig.

”Det gjorde allt ondare i nerverna när jag klickade, så till slut tvingades jag ta ett break från spelandet. Eftersom jag ville tillbaka så fort som möjligt testade jag på i princip alla ortopediska produkter som fanns för kontorsrelaterade skador, men det mesta var fruktansvärt dåligt anpassat för e-sport.”

I stället valde Oskar Ödmark att ta fram egna prototyper i studentlägenheten hemma i Linköping. Han experimenterade med leksakskulor, lim, fogskum och plastbitar för att få fram en handske som minskade friktionen mot musmattan och som hade en inbyggd vinkelförbättring mot datormusen.

Läs mer: Kinas Alibaba storsatsar på ”Zlatans e-sportsplattform”

”Jag bestämde mig tidigt för att gaminghandsken skulle vara skräddarsydd för snabba rörelser, men också för att designen skulle se bra ut. Framför mig såg jag lika mycket en accessoar som en produkt som faktiskt också fyllde en funktion.”

Oskar Ödmark fick via Kickstarter in en miljon kronor i förbeställningar och åkte till Kina för att komma igång med produktionen.

”Jag kände ingen i Kina utan hade bara en adress från en bekant. Därifrån jobbade jag mig runt och testade 30–40 fabriker för att bygga upp ett kontaktnät.”

Oskar Ödmark har visserligen patent på sin gaminghandske, men processen som sådan var långt ifrån smärtfri.

Spelhandsken ska både vara ergonomisk och prestationshöjande.
Spelhandsken ska både vara ergonomisk och prestationshöjande.

”När jag presenterade idén verkade de som jobbade på patentbyrån tycka synd om mig. Mellan raderna sa de att jag förmodligen kommer att slösade bort mina pengar. Men när jag pratade med dem några månader senare, och de hade läst på lite mer om gaming, var det en helt annan ton.”

I dag har Flashe Gaming Group kunder i 25 länder, med de största kundgrupperna i USA, Kanada, Sverige, Tyskland, Japan, Sydkorea och Australien. Kunderna är framför allt män mellan 15 och 34 år.

”Några köper handsken för skadedelen, andra för att bli vassare avseende prestanda och en tredje kategori tycker helt enkelt att den är ball.”

Tidigt i somras tog företaget in tre miljoner i riskkapital. Bland investerarna märks Päab, Liaf (Linköpings affärsänglar) och ytterligare ett stort antal affärsänglar.

”Med hjälp av investeringen har jag nu möjlighet att anställa folk så att jag inte behöver vara ensam i företaget. Pengarna kommer framför allt att gå till att skala upp verksamheten. Jag stävar efter att bli störst i världen inom gaming på ergonomiska och prestationshöjande gamingprodukter”, säger Oskar Ödmark.

Vid sidan av företagandet har han pluggat två heltidsprogram på universitetet samtidigt – maskinteknik och affärsjuridik.

”Nu är jag precis klar med plugget och behöver inte oroa mig för tentor eller att behöva extrajobba på Ica för att stoppa in nödvändigt kapital i företaget. Den pressen har släppt och det är dags att lägga i nästa växel. Nu kan jag gå all in på företaget och det jag brinner för.”

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer