Annons

Studie: Enormt genomslag för strömmad musik i Norden

Det är största hindret för företag – i både uppstart och tillväxt SPONSRAT AV Nordea

Doldisar blir miljardärer på Spotify

Skam är en dramaserie om gymnasieungdomar på Hartvig Nissens skole i Oslo.

Facebook köper amerikanska rättigheter till norska succén Skam

Northvolts vd är Tesla-veteranen Peter Carlsson.

Uppgifter: Northvolt till både Västerås och Skellefteå

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Studie: Enormt genomslag för strömmad musik i Norden

Foto: ERIK MÅRTENSSON / TT
Vill Spotify växa vidare får de nog söka sig utanför Norden, för här använder redan 80 procent av internetanvändarna en eller flera strömningstjänster.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

En stor majoritet, 80 procent av internetanvändare i Norden, använder en eller flera musikstreamingtjänster. Det framgår av den årliga undersökningen "The Polaris Nordic Digital Music Suvery".

40 procent av användarna av streamingtjänster betalar dessutom för en premiumtjänst. Bland de nordiska länderna har Sverige och Norge högst andel betalande kunder, 48 procent i båda länderna. I Danmark är siffran 43 procent och i Finland är andelen 22 procent.

Den mest populära streamingtjänsten är Youtube, följt av Spotify. Men streaming är också stort på Facebook. 35 procent av den nordiska befolkningen ska ha tittat på musikvideos på det sociala nätverket, minst en gång i veckan.

Två tredjedelar, 67 procent, anser att musikskapare ska kompenseras när deras verk görs tillgängligt online.

Undersökningen utfördes av YouGov och innefattade Danmark, Norge, Finland och Sverige. Undersökningen genomfördes i april och maj tidigare i år. Drygt 4 000 internetanvändare i åldrarna 12-65 deltog i studien.

Finwire / Di Digital


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post