Reklambyrån Studio Total i Malmö har gjort sig känd med en rad spektakulära kampanjer. De startade ett fejkat Kulturparti i Almedalen, bluffade media om en nystartad sexskola i Österrike och bombade, kanske, Vitryssland med nallebjörnar.
Nu har grundarna av den numera nedlagda reklambyrån, Per Cromwell och Tomas Mazetti startat ett nytt bolag tillsammans med bland annat Rabble-grundaren Sergej Kotliar: Wheelys, en cafékedja bestående av cyklande caféer.
”Att starta ett café kostar väldigt mycket liksom att driva en franchise. Vi vill göra det så billigt som möjligt att starta ett eget café och kunna vara en del av ett starkt globalt varumärke”, säger Maria De La Croix, vd för Wheelys, och också hon med bakgrund på reklambyrån Studio Total.
Enligt bolaget själva har de sålt över 100 mobila caféer till en mängd olika länder sedan starten i höstas. Störst är de i Jordanien, enligt Maria De La Croix. Än mer spektakulärt är att Wheelys som det tredje svenska teamet hittills antagits till startupvärldens kanske mest prestigefyllda accelerator, Y Combinator i Silicon Valley.
”Vi har packat våra väskor och flyttat över dit nu. Det är ett fantastiskt ställe att vara på och utbytet är extremt bra”, säger Maria De La Croix.
Miljardbolag som Airbnb, Dropbox och Stripe har alla varit med i Y Combinator som också går in som delägare i bolagen. Wheelys kommer att vara en del i acceleratorns sommarprogram som varar från juni till augusti.
Vi tror verkligen att Wheelys kan vara en Starbucks-dödare.
Wheelys affärsidé bygger på att de cyklande caféägarna via en app kan hantera allt ifrån betalningar till tillstånd och inköp. Wheelys tar sedan en procent av deras intäkter. Mediaprovidergrundaren Patrik Mellin är en av bolagets finansiärer.
”Det som jag gick igång på är att det är en enkel affärsidé. Man köper en cykel och gör upp om ett speciellt territorium där man säljer. Via vår app, som vi håller på att utveckla, kan man sen hantera alla betalningsflöden”, säger Patrik Mellin.
Själva cafécyklarna tillverkas i Kina och Wheelys arbetar därför framförallt med att bygga varumärket och att få till tekniken som ska göra det enkelt att starta ett eget cykelcafé.
”Hittills har vi gått med vinst och vi har inga planer på att ta in pengar. Vi vill ha en snabb men sund tillväxt”, säger Patrik Mellin.
Att Wheelys faktiskt har antagits till Y Combinator, och att det inte rör sig om någon Studio Total-bluff, bekräftas av Kathrina Manalac, Partner på Y Combinator.
"Ja, de är en del i vårt sommarprogram", skriver hon i ett mejl till Di Digital.
Uppdatering: I ett nytt mejl skriver Kathrina Manalac om varför de valt att ta in Wheelys i Y Combinator:
"Vi gillar verkligen Wheelys team. De har byggt ett starkt varumärke och vi älskar deras mål: Att göra det enkelt för vem som helst att starta ett café", skriver hon och tillägger:
"Vi tror verkligen att Wheelys kan vara en Starbucks-dödare."