Annons

Styrelseproffs backar svensk eldriven motorcykel

Anna Ryott, ordförande i riskkapitalbolaget Summa Equity, går in i styrelsen för svenska fordonstillverkaren Cake.
Anna Ryott, ordförande i riskkapitalbolaget Summa Equity, går in i styrelsen för svenska fordonstillverkaren Cake. Foto: Di/Press
Stockholmsbolaget Cake, som bygger en eldriven lätt motorcykel, rekryterar Anna Ryott till sin styrelse. ”Detta är precis det jag tror på”, säger styrelseproffset till Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Investeraren och styrelseproffset Anna Ryott blir ny styrelsemedlem i den svenska motorcykelstillverkaren Cake.

”Detta är precis det jag tror på: teknik, innovation och affärsutveckling för att lösa svåra globala utmaningar”, säger Anna Ryott till Di Digital.

Cake har skeppat sin eldrivna lätta motorcykel till kunder sedan början av året. Motorcykeln väger endast 70 kilo med batteriet inräknat.

Toppfarten är 75 kilometer i timmen och cykeln accelererar till 50 kilometer i timmen på cirka 2,5 sekunder beroende på förarens vikt.

”Ska vi driva en positiv förändring måste vi göra det genom att hitta alternativ till framtidens städer och transporter – och göra det på ett lustfyllt sätt”, säger Anna Ryott, som även är ledamot i Norrsken Foundation och ordförande för riskkapitalbolaget Summa Equity.

Cakes första modell är avsedd endast för terrängbruk. I sommar kommer en gatucertifierad version som kostar något mer, cirka 150 000 kronor.

Den nya modellen ska nå 90 kilometer i timmen som högsta hastighet. Batteriet har en räckvidd på 80 kilometer. En full laddning tar mellan 90 minuter och tre timmar beroende på uttagets kraft.

Läs mer: Per Schlingmann går in i elscooterbolag 

Grundare och vd för Cake är Stefan Ytterborn, som tidigare har grundat POC, ett varumärke för hjälmar och skydd inom skid- och cykelsport.

”Vårt mål är att sälja 500 cyklar i år. Just nu ser vi ut att kunna göra det”, säger Stefan Ytterborn, som räknar med att Cake omsätter mellan 40 och 50 miljoner kronor 2019.

Fordonstillverkaren är förlustdrivande och har hittills tagit in knappt 60 miljoner i kapital. Huvudägare är fortfarande Stefan Ytterborn med familj. Senare under året räknar Cakes vd med ett kapitaltillskott på minst 80 miljoner kronor.

De flesta av bolagets knappt 20 anställda har sin bas i Stockholm, där produktutvecklingen sker.

Cake har säljkontor i Centraleuropa och Nordamerika och ett produktionskontor i Taiwan, som är bas för tillverkningen.

Som ett tillval kan kunderna köpa solceller för att ladda batterierna.

Läs mer: Efter Tesla: Här är nästa generations elfordon 

”Vi befinner oss i en tillvaro där teknikutvecklingen har kommit mycket längre än vi egentligen förstår”, säger Stefan Ytterborn.

Vore inte det allra mest hållbara att inte tillverka några motorcyklar?

”Absolut. All konsumtion står egentligen i motsats till en fossilfri tillvaro. Det är vi de första att skriva under på. Men att välja bort bilen, eller att gå från bensin till el, är ett mycket bättre alternativ”, säger Stefan Ytterborn.

Han menar att eldrivna fordon kommer att bli mer miljövänliga de närmsta åren. 

”Vi har massor av utmaningar med elmotorer som avser litium i Bolivia eller kobolt i Kongo-Kinshasa. Men på åtta till tio års sikt kommer valet att köra med eldrift att vara ett mycket bättre miljöval än det är i dag.”

Även Anna Ryott ser vissa miljöproblem med tillverkningen av elfordon. 

”Det finns såklart utmaningar när det gäller elmotorcyklar. Det gäller till exempel var batterierna kommer ifrån och hur man återvinner dem. Det kommer att vara en resa att säkerställa att det blir ännu bättre.”

Vore inte det mest hållbart att inte tillverka några?

”Det är en rimlig poäng. Men ett av FN:s globala mål handlar om hållbar produktion och konsumtion. Det handlar om att göra mer och bättre men med mindre resurser. Jag tror inte att vi kan införa ett förbud. Vi måste hitta andra sätt att tillverka produkter som är mer hållbara och cirkulära. Jag tror inte att alternativet är att sluta köpa kläder eller sluta transportera sig.”

Blir du aktieägare?

”Ja, det blir jag. Vi håller på att diskutera detta. Framför allt är jag väldigt glad att jag har anmält mig att ta mc-kort. Så jag kommer definitivt att köpa en cykel. Jag ska ta den till jobbet och mellan mina möten. Och att ha den i fjällen. Där ser jag fram emot att glida runt helt tyst.”

Rättelse: Texten uppgav tidigare att Cake hade ett säljkontor i Sydamerika. I själva verket ligger det i Nordamerika.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies