Hoppa till innehållet

Styrelserna skriker efter digitala strategier

En klar majoritet av styrelseledamöterna i svenska bolag anser att det egna företaget saknar en digital vision. Och bara en bråkdel av ledamöterna är digitalt kunniga, visar en färsk undersökning.

Suzanne Sandler är vd för den ideella föreningen Styrelseakademien.
Suzanne Sandler är vd för den ideella föreningen Styrelseakademien.Foto: Stefan Tell/Styrelseakademien

Di Digital kunde nyligen berätta att fyra av tio svenska bolag saknar digital strategi, enligt drygt 2 000 av Sveriges mest inflytelserika chefer.

Men i styrelserummen framstår bristen som ännu större. Av drygt 300 tillfrågade styrelsemedlemmar anser 70 procent att deras företag saknar en digital vision, enligt en undersökning av den ideella föreningen Styrelseakademien.

Läs mer: Åtta av tio styrelsemedlemmar saknar digital kompetens

Företagens digitalisering är oftast funktionell, med fokus på hur IT-verktyg kan effektivisera organisationen eller mötet med kunden. Det är mer sällsynt med en genomgripande strategi för digitalisering, påpekar Suzanne Sandler, vd för den ideella föreningen Styrelseakademien.

”IT har ju alltid handlat om att effektivisera processer och göra en verksamhet mer kostnadseffektiv. Man betar av område för område. Men det är inte det som är frågan nu, utan det är den övergripande affärsmodellen. Vad har vi för produkter? Kan de ändras över tiden? Det är mycket mer förknippat med affärsstrategin”, säger hon.

Läs mer: Swedbanks ordförande skyller på digitaliseringen

Drygt hälften av de tillfrågade anser att samhällets digitalisering inte påverkar deras bransch. 70 procent anser att deras företag inte ”främjar nya affärsexperiment för att kunna ta tillbara digitala affärsmöjligheter”, påpekar Styrelseakademien.

Digital transformation handlar om något annat

”Många tror att de är digitala för att de arbetar med digitala verktyg genom sina system, att de erbjuder e-handel och har webbplatser. Men digital transformation handlar om något annat. Det största taxibolaget äger inte en enda bil”, säger Suzanne Sandler.

Läs mer: Honkamaa: ”Jag är imponerad av H&M på nätet”

Det behöver inte vara ledamöterna med IT-bakgrund som är bäst på att omsätta digitala strategier, enligt undersökningen. I stället kan flexibla och erfarna ledare ”som håller sig kontinuerligt insatta i digitaliseringens affärsmöjligheter” vara de som bidrar bäst till en digital affärsutveckling.

Av de svarande ledamöterna eller direktörerna arbetar 15 procent inom företag i teknik-, telekom- eller internetbranschen.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera