Det ser ut att bli andra gången gillt för Swish satsning i e-handeln. Första lanseringen skedde som bekant i januari 2016 och lockade ett par hundra e-handlare. Men tjänsten drabbades av tekniska problem och stängdes ned i maj samma år.
I januari i år gjorde man omstart med ”Swish för handel”. Och sedan dess har man lockat mellan 1200 och 1300 e-handlare till tjänsten.
”Utvecklingen är oerhört positivt, både i antal anslutna handlare och i användning. I många fall är vi uppe i 25-30 procent av betalningarna redan första månaden. På SJ betalade exempelvis 25-30 procent av kunderna med Swish redan första veckan, när man betalade med mobilen”, säger Anna-Lena Wretman, vd för Swish ägarbolag Getswish.
Läs mer: Nordea inleder samarbete med Norges Swish
Andra kunder där Swish på kort tid har fått stort genomslag är Svenska Spel, ATG, Stadium samt länstrafikbolag som Karlstad Buss.
”Det går fortare att få upp användningen av Swish i när affären sker i mobilen. Vi erbjuder en mycket enkel kundresa när man både hittar varan eller tjänsten och avslutar köpet i mobilen", säger vd Anna-Lena Wretman.
Getswish startades 2012 av Sveriges fyra storbanker samt Danske Bank och Länsförsäkringar. Sedan dess har även mindre banker som Ica Banken anslutit sig.
Läs mer: Nu kan Nordnets kunder swisha in pengar på kontot
Cirka sex miljoner svenskar använder i dag tjänsten, som främst nyttjas av privatpersoner för att skicka pengar till varandras mobiler. Den senaste tiden har Swish dykt upp allt oftare även i den fysiska handeln, inte minst bland torghandlare, på salonger och hos andra ambulerande försäljare utan kortdosa.
”Vi ska fortsätta att utveckla Swish, bland annat genom att erbjuda återkommande betalningar, exempelvis till en förening eller en familjemedlem, och med betalningsbegäran, där en person kan påminna en annan annan om en viss betalning. Vi kanske kan komma att erbjuda kvitton i handeln och interoperabilitet i Norden genom att ansluta till tjänster som Vipps i Norge och Mobile Pay i Danmark. Vi tittar även på trådlösa betalningar i butik”, förklarar vd Anna-Lena Wretman.
Fram till nu har tjänstens infrastruktur byggts av Bankgirot, som precis som Getswish ägs av ett stort antal banker. I veckan överraskade dock Getswish betalmarknaden genom att bryta sitt samarbete med Bankgirot och istället inleda ett samarbete med underleverantörerna Tieto och Bontouch. Avtalet löper över tre år med option att förlänga det ytterligare två år.
”Vårt avtal med Bankgirot löper ut vid årsskiftet och då hade vi ett val. Eftersom har andra och ny behov för framtiden valde så gjorde vi en upphandling. Vi vill öka tillgängligheten, säkerheten och skapa ett mer modernt och flexibelt arbetssätt. Tieto och Bontouch mötte de kraven på bästa sätt”, säger vd Anna-Lena Wretman.
Hon betonar dock att Swish forsätter använda Bangirots plattform för realtidsbetalningar.
Avtalet med Tieto omfattar drift, förvaltning, servicedesk och nyutveckling av funktioner. Tieto ska även ansvara för den övergripande integrationen av tillhörande it-tjänster inom ekosystemet av partners och ska arbeta tätt ihop med Bontouch. Avtalet med Bontouch omfattar innovation av nya tjänster och användarupplevelser, användarstudier samt vidareutveckling och förvaltning av appen och andra webbgränssnitt i Swish-tjänsten.
”Det här är ett drömsamarbete som vi har jobbat hårt för och ett stort steg i vår ambition att vara den främsta aktören inom realtidsbetalningar i Norden”, säger Christian Segersven, chef för finansiella tjänster på Tieto.