Hoppa till innehållet

Succé för Swish i e-handeln – dumpar Bankgirot för Tieto

Swish gör succé i e-handeln med marknadsandelar på 20-30 procent bland många kunder. Nu dumpar man Bankgirot och väljer Tieto och Bontouch som nya samarbetspartners.

Anna-Lena Wretman, vd för Swish ägarbolag Getswish.
Anna-Lena Wretman, vd för Swish ägarbolag Getswish.Foto: Fotograf Birgersdotter

Det ser ut att bli andra gången gillt för Swish satsning i e-handeln. Första lanseringen skedde som bekant i januari 2016 och lockade ett par hundra e-handlare. Men tjänsten drabbades av tekniska problem och stängdes ned i maj samma år. 

I januari i år gjorde man omstart med ”Swish för handel”. Och sedan dess har man lockat mellan 1200 och 1300 e-handlare till tjänsten.

”Utvecklingen är oerhört positivt, både i antal anslutna handlare och i användning. I många fall är vi uppe i 25-30 procent av betalningarna redan första månaden. På SJ betalade exempelvis 25-30 procent av kunderna med Swish redan första veckan, när man betalade med mobilen”, säger Anna-Lena Wretman, vd för Swish ägarbolag Getswish.

Läs mer: Nordea inleder samarbete med Norges Swish

Andra kunder där Swish på kort tid har fått stort genomslag är Svenska Spel, ATG, Stadium samt länstrafikbolag som Karlstad Buss.

”Det går fortare att få upp användningen av Swish i när affären sker i mobilen. Vi erbjuder en mycket enkel kundresa när man både hittar varan eller tjänsten och avslutar köpet i mobilen", säger vd Anna-Lena Wretman.

Getswish startades 2012 av Sveriges fyra storbanker samt Danske Bank och Länsförsäkringar. Sedan dess har även mindre banker som Ica Banken anslutit sig.

Läs mer: Nu kan Nordnets kunder swisha in pengar på kontot 

Cirka sex miljoner svenskar använder i dag tjänsten, som främst nyttjas av privatpersoner för att skicka pengar till varandras mobiler. Den senaste tiden har Swish dykt upp allt oftare även i den fysiska handeln, inte minst bland torghandlare, på salonger och hos andra ambulerande försäljare utan kortdosa.

”Vi ska fortsätta att utveckla Swish, bland annat genom att erbjuda återkommande betalningar, exempelvis till en förening eller en familjemedlem, och med betalningsbegäran, där en person kan påminna en annan annan om en viss betalning. Vi kanske kan komma att erbjuda kvitton i handeln och interoperabilitet i Norden genom att ansluta till tjänster som Vipps i Norge och Mobile Pay i Danmark. Vi tittar även på trådlösa betalningar i butik”, förklarar vd Anna-Lena Wretman.

Fram till nu har tjänstens infrastruktur byggts av Bankgirot, som precis som Getswish ägs av ett stort antal banker. I veckan överraskade dock Getswish betalmarknaden genom att bryta sitt samarbete med Bankgirot och istället inleda ett samarbete med underleverantörerna Tieto och Bontouch. Avtalet löper över tre år med option att förlänga det ytterligare två år.

”Vårt avtal med Bankgirot löper ut vid årsskiftet och då hade vi ett val. Eftersom har andra och ny behov för framtiden valde så gjorde vi en upphandling. Vi vill öka tillgängligheten, säkerheten och skapa ett mer modernt och flexibelt arbetssätt. Tieto och Bontouch mötte de kraven på bästa sätt”, säger vd Anna-Lena Wretman. 

Hon betonar dock att Swish forsätter använda Bangirots plattform för realtidsbetalningar. 

Avtalet med Tieto omfattar drift, förvaltning, servicedesk och nyutveckling av funktioner. Tieto ska även ansvara för den övergripande integrationen av tillhörande it-tjänster inom ekosystemet av partners och ska arbeta tätt ihop med Bontouch. Avtalet med Bontouch omfattar innovation av nya tjänster och användarupplevelser, användarstudier samt vidareutveckling och förvaltning av appen och andra webbgränssnitt i Swish-tjänsten.

”Det här är ett drömsamarbete som vi har jobbat hårt för och ett stort steg i vår ambition att vara den främsta aktören inom realtidsbetalningar i Norden”, säger Christian Segersven, chef för finansiella tjänster på Tieto.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera