Annons

Succéår för svenska hörlurarna: Ökade omsättningen med 70 procent

Anders Andréen är vd för Urbanista.
Anders Andréen är vd för Urbanista. Foto: Press
Den svenska hörlursutmanaren Urbanista gjorde ett rekordår 2019. ”Över en halv miljon sålda 'true wireless'-hörlurar är receptet bakom framgången”, säger vd:n Anders Andréen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Urbanista släppte under onsdagen sitt bokslut för 2019 – ett rekordår för bolaget.

Omsättningen ökade med 70 procent från 145 miljoner kronor 2018 till 241 miljoner i fjol. Enligt Urbanista är det framför allt förstärkt nätförsäljning i den egna butiken som är förklaringen. Den hade under året en tillväxt på över 1 000 procent.

Urbanista lanserade sina första ”true wireless”-lurar – hörlurar helt utan sladd – kallade ”Stockholm” i maj i fjol och säger sig ha sålt över 500 000 stycken.

”Vi är stolta över att kunna upprätthålla en stark organisk tillväxt år efter år. Vi kommer att fortsätta utvecklas i allt vi gör och ser fram emot de kommande åren”, säger vd Anders Andréen i ett uttalande.

Urbanista har under året också gjort en global satsning där de säger sig tagit betydande marknadsandelar främst i Tyskland, Storbritannien och USA.

Läs mer: Ljudlig smäll för svenska hörlursjätten – vänder till förlust

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer