Hoppa till innehållet

Succéduon slutar göra spel: ”Det känns som att branschen är lite trasig”

Den svenska studion Mediocres mobilspel har laddats ned mer än 100 miljoner gånger och vinstmarginalen har varit hög. Men nu meddelar bolaget att de slutar göra spel.

Henrik Johansson och Dennis Gustafsson är grundarna av spelbolaget Mediocre. Foto: Emil Malmborg.
Henrik Johansson och Dennis Gustafsson är grundarna av spelbolaget Mediocre. Foto: Emil Malmborg.Foto: Emil Malmborg

Sedan det grundades 2011 har det svenska spelbolaget Mediocre (NTL) inte haft några anställda och heller inget kontor. Men det har inte hindrat dem från att lansera flera spel som har nått en miljonpublik.

Det mest framgångsrika, Smash Hit, har laddats ned 120 miljoner gånger. Bland annat till följd av framgångarna med det spelet hade Mediocre under räkenskapsåret 2014/2015 en marginal på omkring 40 procent. Sedan starten har bolaget gjort drygt 37 miljoner kronor i vinst.

Men nu meddelar medgrundaren Henrik Johansson att Mediocre ska sluta göra spel. De kommer dock fortsätta ge stöd till spelen de redan utvecklat.

Från starten var aldrig tanken att Mediocre skulle bli något långsiktigt. Henrik Johansson grundade bolaget tillsammans med barndomskompisen Dennis Gustafsson 2011 och planen var då att göra 2-3 spel.

”Men sedan när det gick bättre och bättre gasade vi på. Nu har vi gjort åtta spel på sex år och när man är en så liten grupp som jobbar tillsammans blir det lite samma sak om och om igen, även om ju spelen är olika”, säger han.

Grundarna har inte heller samma ekonomiska incitament att kämpa vidare efter flera lönsamma år menar han.

Vad han ska göra härnäst är han inte helt på det klara med, men han är ganska säker på att det kommer handla om spel. Efter lanseringen av Pinout har han ”letat inspiration” för nästa projekt och hjälpt två andra spelbolag med designarbete och rådgivning. 

Pinout är studions sista spel. Det släpptes i oktober 2016 och har laddats ned 16 miljoner gånger. Till skillnad från de flesta andra av Mediocres spel är det gratis. Men det finns möjlighet att betala för att låsa upp extrafunktioner.

Henrik Johansson är nöjd med hur det har gått för Mediocre och betonar att det inte är av ekonomiska skäl de slutar göra spel. Men han oroar sig för att mobilbranschen börjat stagnera och att premiumspel, alltså sådana spel som kostar innan man får börja spela, är en liten och krympande del av marknaden.

”Det går bra för oss men det känns som att branschen är lite trasig”, säger han.

Enligt Henrik Johansson finns det förväntningar hos kunderna att spelen ska vara gratis, eller åtminstone väldigt billiga. 

”Folk kan bli jättearga för att vi tar 30 kronor för något vi har jobbat med i 10 månader. Det är något som är lite snett. Jag får inte ihop varför det ska vara gratis.”

Det blir några få aktörer som tjänar mycket pengar medan många inte tjänar någonting.

Han reagerade på den utvecklingen redan när Mediocre drog igång 2011. Nu menar han att den har eskalerat och skapat en ohållbar situation för spelskapare, som tvingas tävla om att erbjuda spelen så billigt som möjligt.

”Det blir några få aktörer som tjänar mycket pengar medan många inte tjänar någonting. Det har också mycket att göra med att det är svårt att upptäcka nya appar idag. Det som syns på App Store är det som får mycket exponering.”

Men han är ändå hoppfull.

”Jag tror att Apple och de andra stora aktörerna är medvetna om problemen. Det finns många fantastiska spel där ute och alla vinner på att de är lättare att upptäcka samt att utvecklarna kan ta skäligt betalt för sina spel utan att nödvändigtvis blanda in reklam eller tivelaktiga köpmöjligheter inuti spelen.”

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera