Hoppa till innehållet

Succéförfattaren: ”Trumps hat mot Jeff Bezos kostar Amazon 10 miljarder dollar”

Donald Trumps avsky för Washington Post fick Amazon att förlora miljardkontraktet med Pentagon. Det menar Brad Stone, aktuell med en biografi om Amazons grundare Jeff Bezos.

Från vänster: Donald Trump, författaren och ekonomijournalisten Brad Stone, och Amazons grundare Jeff Bezos.
Från vänster: Donald Trump, författaren och ekonomijournalisten Brad Stone, och Amazons grundare Jeff Bezos.

Jeff Bezos är en av världens rikaste män. Men det innebär inte att hans liv är fritt från bekymmer. 

Det senaste året har han exempelvis fått utstå hån och gliringar från USA:s president Donald Trump som bland annat kallat honom Jeff ”Bozo” på Twitter. 

Huvudorsaken till detta anses vara att Amazons grundare äger prestigetidningen Washington Post, som kommit med många graverande avslöjanden om Trumps administration. Presidenten har anklagat tidningen för att behandla honom orättvist och en talesperson för Vita huset sa nyligen att man ska kräva att alla federala myndigheter avslutar sina prenumerationer på både Washington Post och New York Times.

Att Microsoft vann Jedi-kontraktet handlar om att Trump hatar Bezos på grund av hans ägande av Washington Post.

Parallellt med detta tävlar Amazons molntjänstbolag AWS med andra teknikjättar om viktiga regeringsuppdrag. En aktuell jätteupphandling är det så kallade Jedi-kontraktet för USA:s försvarsmakt. Projektet ska se till att de olika försvarsgrenarna kan dela information i ett system som kan genomsökas i realtid med hjälp av artificiell intelligens.

Uppdraget uppges vara värt omkring 10 miljarder dollar, närmare 100 miljarder kronor, över tio års tid. 

Läs mer: Nordea: ”Amazon i Sverige inom två år – här är aktierna som drabbas” 

Amazon ansågs vara favoriten att ta hem det, då AWS för närvarande är ensamt om att erbjuda data krypterad data som lever upp till Pentagons ”top sectret”-krav. Men Trump skapade osäkerhet kring processen genom att, i sista stund, prata om att ”stora bolag” hade klagat på processen.

I slutet av oktober stod det klart att teknikjätten Microsoft snuvat Amazon på miljardkontraktet.

En person som följt dramatiken på nära håll är Brad Stone, ekonomijournalisten och författaren bakom boken ”Världens Största Butik - Biografin om Jeff Bezos och Amazon” som nyligen getts ut på svenska. Han beskriver Trump som en hämndlysten president som avskyr den fria pressen och medvetet sammanblandar Amazon och Washington Post. 

”Att Microsoft vann Jedi-kontraktet handlar om att Trump hatar Bezos på grund av hans ägande av Washington Post. Det är den troliga orsaken”, säger Brad Stone i en intervju med Di:s Digitalpodden.

Han tillägger att prislappen för Amazon är 10 miljarder dollar.  

Under torsdagen uppgav Amazon att man avser överklaga administrationens beslut. E-handelsjätten menar att den amerikanska regeringen har varit ”uppenbart partisk” i sin upphandling. 

”Många aspekter av Jedi-upphandlingen innehöll tydliga brister, misstag och uppenbar partiskhet - och det är viktigt att dessa frågor granskas och åtgärdas”, säger en talesperson från Amazon, enligt Financial Times.

Brad Stones bok om Amazon gavs nyligen ut på svenska av förlaget Volante.
Brad Stones bok om Amazon gavs nyligen ut på svenska av förlaget Volante.

Donald Trump är dock inte är den enda politiker som kan göra livet surt för Jeff Bezos. Många på vänsterkanten har kritiserat Amazons monopolliknande ställning på vissa marknader inom e-handeln.

Demokraternas Elizabeth Warren, som kan bli Trumps motståndare i valet 2020, talar ofta om behovet av att bryta isär stora techbolag på samma sätt som Standard Oil delades upp i flera, mindre bolag på 1910-talet. 

Enligt Brad Stone har Jeff Bezos aldrig deklarerat om han är Demokrat eller Republikan. På en rak fråga om vem Jeff Bezos skulle rösta på om valet stod mellan Warren och Trump svarar författaren, som ägnat en stor del av sin karriär åt att granska Amazon, såhär:

”Jag vet inte. Tills han avslöjar sina specifika politiska åsikter, vilket jag inte tror att han kommer göra, kommer vi inte kunna svara på det.”

Brad Stones jobbar för närvarande på en andra bok om Amazon som ska komma ut inom ett par år.

Hör delar av Di Digitals intervju med Brad Stone i senaste Digitalpodden:

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar
Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera