Hoppa till innehållet

Succén är tillbaka – Di Digital storsatsar på kvinnliga företagare

För tredje året i rad anordnar Di Digital konferensen Female Founders. Men i år växlar satsningen upp rejält. 

"Vi ser hur kvinnliga entreprenörer ger en helt ny växtkraft till näringslivet", säger Ida Hansson Brusewitz, nyhetschef för Di Digital. 

Miriam Olsson Jeffery, Di Digitals korrespondent i San Francisco och moderator på Female Founders 2019.
Miriam Olsson Jeffery, Di Digitals korrespondent i San Francisco och moderator på Female Founders 2019.

De senaste två åren har Di Digital lyft fram kvinnliga profiler i och med det årliga eventet Female Founders i Stockholm. Eventet har varit slutsålt till sista plats sedan starten. Nu har ansökningen öppnat för de bolag som vill pitcha på årets event. 

"Det är Sveriges bästa startupgrundare som pitchar på Female Founders. Kvaliteten är otroligt hög och blir bättre för varje år", säger Cornelia Andersdotter, projektledare för Female Founders. 

I fjol sökte 80 bolag. Fyra valdes ut till att presentera för en jury bestående av bland annat Anna Söderholm, investment manager på Almi Invest och Susanna Campbell, styrelseproffs och ordförande för stiftelsen Norrskens investeringskommitté.

Vinnaren blev vattenåtervinningsbolaget Mimbly som därmed direktkvalificerade sig till den stora Startup Tour-Finalen.  

Nytt för i år är att Di Digital och Svenska-Amerikanska Handelskammaren i New York ingår ett transatlantiskt samarbete genom att slå ihop konferenserna Female Founders och the Executive Women´s Conference (eWc) i Stockholm respektive New York.

"De kvinnliga svenska startupgrundarna är stjärnor i Sverige. Internationellt har de potential att bli superstjärnor. Svenska kvinnor ligger långt fram och vi ska se till att inspirera omvärlden", säger Miriam Olsson Jeffery, moderator för Female Founders och Di:s korrespondent i Silicon Valley.

Vinnarna av pitchtävlingen vid Startup Tour i Stockholm kommer bland annat att vinna en resa till New York för att där pitcha för en internationell publik, på Svensk-amerikanska handelskammarens mötesplats Gateway på Manhattan. 

Sedan ett par veckor tillbaka producerar Di Digital också det veckovisa nyhetsbrevet Female Founders Weekly där profiler och nystartade företag lyfts fram. 

"Intresset är så stort att det förtjänar en egen kanal. Det handlar om såväl vår som det svenska näringslivets framtid. Kvinnor hjälper varandra med nätverk och tar plats på ett sätt som vi inte sett någonsin tidigare, samtidigt som det finns hur mycket som helst att göra fortfarande", säger Ida Hansson Brusewitz, nyhetschef på Di Digital.

Läs mer om Female Founders i Stockholm och New York här.

Anmäl dig till nyhetsbrevet här.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera