Hoppa till innehållet

Succéspelet expanderar till musikbranschen

Svenska spelbolaget Star Stable Entertainment har under dagen gått ut med att de genomför en musiksatsning. Deras första singel "I'll be there" har i en förkortad version fått över 3,5 miljoner lyssningar på tre veckor. 

Skivomslaget till den nysläppta singeln och Star Stable Entertainments marknads- och operativa chef Taina Malén.
Skivomslaget till den nysläppta singeln och Star Stable Entertainments marknads- och operativa chef Taina Malén.

Star Stable Entertainment, känt för sina hästspel, ökade sin omsättning från 161 miljoner kronor 2017 till 207 Mkr 2018. Under fjolåret köpte även Nordic Film Games, som ägs av Egmont, 40 procent av bolagets aktier.  

”I första hand handlar det inte om att göra ekonomiska vinningar på musiken, utan att bredda vår produkt och nå fansen utanför spelet. Men på sikt hoppas vi att musiken också blir inkomstbringande”, säger Star Stable Entertainments marknads- och operativa chef Taina Malén.  

Läs mer: Hästspelet Star Stable växer: ”Vill fördjupa berättelsen”

Redan 2018 flaggades det för att en expansion in i andra branscher var på gång. I maj släpptes också den första av Star Stable Entertainments böcker i samarbete med Bonnier Carlsen. 

”Vi har genomfört de breddningar vi planerat att göra, där musikbolaget och bokförlaget är de två delarna. Just nu har vi inga nya affärsområden inplanerade men jag har en ny tjänst som bland annat innefattar att utveckla nya affärsområden”, säger Taina Malén.

På sikt är målet med branschbreddningarna att bygga en plattform som kan inspirera Star Stables främsta målgrupp, flickor mellan åtta och 16 år. Spelet har en halv miljon aktiva användare i 180 länder och interaktionen med fansen är enligt Taina Malén en viktig grundpelare för att kunna skapa plattformen.    

”Den första musikvideon som släpps kommer att skapas av våra fans. Detta genom interaktion på sociala medier.”

Läs mer: Nordisk Film sadlar på och går in i Star Stable 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera