Hoppa till innehållet

Succéutvecklaren Coffee Stain kopplar greppet om spelkollegan Lavapotion

Coffee Stain studios investerar 7 miljoner kronor i sin lilla branschkollega Lavapotion från Göteborg. Skövdes spelsuccé blir därmed majoritetsägare i Lavapotion, som fortfarande jobbar på sitt första spel. 

Teamet bakom Lavapotion: Carl Toftfelt, Niklas Borglund, Patrik Liljecrantz och Magnus Alm.
Teamet bakom Lavapotion: Carl Toftfelt, Niklas Borglund, Patrik Liljecrantz och Magnus Alm.Foto: Kalle Lantz.

Den framgångsrika, tillika hemlighetsfulla spelutvecklaren Coffee Stain Studios fortsätter att investera i sin betydligt mindre, men lika hemlighetsfulla, branschkollega Lavapotion. Av handlingar från Bolagsverket slutet av oktober tog Lavapotion in drygt 7 miljoner i riskkapital från Coffee Stain Holding.

"Jag kan bekräfta rundan, men vill inte kommentera den närmare. Vi jobbar på med vårt spel”, säger Magnus Alm, medgrundare på Lavapotion med bas i Göteborg.

Han uppger att bolaget just nu utvecklar ett strategispel som än så länge saknar namn. När man hoppas bli färdiga med spelet vill han heller inte säga.

Trots sin låga profil bjuder Lavapotion på spektakulära pressbilder där grundarna är utklädda till fantasifigurer i en skog.

När man ser era pressbilder anar man inte att ni vill ligga lågt i media? 

”Haha. Du har en poäng där”, säger Magnus Alm.

Av Bolagsverkets handlingar framgår att Coffee Stain Holding betalar 7 Mkr för 1050 nyemitterade aktier i Lavapotion. Det innebär att Coffee Stain nu äger totalt 1500 av bolagets 2500 aktier, en andel på motsvarande 60 procent av bolaget. 

Resterande aktier ägs av bolagets fyra grundare: Patrik Liljecrantz och Magnus Alm äger 400 aktier var – och Carl Toftfelt och Niklas Borglund äger 100 aktier var.

Läs mer: Coffee stain studios – en av tio snabbväxare som nobbar riskkapital

Skövdebolaget Coffee Stain Studios (NTL) är främst känt för sitt succéspel Goat Simulator. I fjol omsatte bolaget närmare 129 miljoner kronor. Det är 2 miljoner mer än under föregående år. Vinsten för 2016 landade på hela 84 Mkr.

I april i år kunde Di Digital rapportera att grundarna plockat ut 125 miljoner kronor för att investera i nya spelprojekt.

”Eftersom Coffee Stain har gått rätt bra har vi mycket kapital som vi vill återinvestera i spelbranschen. Vår vinstutdelning gör det möjligt för grundarna att kunna driva saker vid sidan av Coffee Stain”, sa bolagets vd och medgrundare Anton Westbergh då.

Läs mer: Succéstudions grundare plockar ut 125 miljoner – ska investera i nya spelbolag

Första investeringen var 3 Mkr i just Lavapotion (NTL).

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till databasen Nordic Tech List.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera