Hoppa till innehållet

Suget efter LMK Group avtar – backar till 7,4 procent upp

LMK Group, ägare till Linas Matkasse, hade en stark debut med ett avancemang på över 26 procent men tappade mark någon timme in i handeln. Försäkringsjätten Skandia blir samtidigt ny näst största ägare.

Walker Kinman är vd för Linas Matkasse.
Walker Kinman är vd för Linas Matkasse.Foto: Press

 

 

I början av mars rapporterade Di Digital att Linas Matkasse och deras koncern LMK Group var på väg mot en notering och i dag var det dags. Intresset bland såväl institutionella investerare som allmänheten var så pass högt att anmälningstiden tidigarelades med en dag.

Inklusive överdelningsoptionen erbjöds 57 procent av aktierna till ett totalbelopp på 575 Mkr, och här ingick en nyemission på 250 Mkr.

Teckningspriset låg på 79,50 kronor, men rusade kvickt upp till närmare 100 kronor i den inledande handeln. Marknadens intresse svalnade under förmiddagen och aktien handlas i skrivande stund för 85,4 kronor. 

De befintliga aktieägarna sålde pro rata, alltså i proportion till nuvarande innehav.  Den norska Herkules Capital är fortsatt största ägare med 11,3 procent, men som ny näst största ägare kommer Skandia in med 7,9 procent av rösterna och kapitalet. Tredje största ägare är medgrundaren Niklas Aronssons Pop Spinach AB med 7,3 procent.  

Kvar som ägare är även frontfiguren och medgrundaren Carolina Gebäcks Rocky Beans, svenska Creandum och tyska Acton Capital.

Utöver Skandia får bolaget nya institutionella ägare som amerikanska Invus, Nordea Fonder, Handelsbanken Fonder och Argenta, som är baserad i Luxemburg.

Bolaget har efter ett par tuffa år, som kulminerade 2019, vänt skutan och omsatte drygt 1,2 miljarder kronor 2020, en ökning med ungefär 12 procent från 2019. Det kan jämföras med 2019 års mest lönsamma Ica Maxi butik, Ica Maxi Jönköping, som omsatte drygt 700 miljoner kronor året innan pandemin. 

Läs mer: Linas Matkasses tyska konkurrent Hellofresh visar korten – omsätter 362 miljoner i Norden

Från att ha erbjudit matkassar med en fast meny erbjuder bolaget nu en flexibilitet med mellan 40 till 50 valmöjligheter per vecka. Här ligger den tyska börsnoterade konkurrenten Hellofresh under med runt 15 recept per vecka. 

”Vår ambition är att fortsätta växa och utveckla vårt erbjudande till kunderna, som nu är det starkaste i Norden när det gäller antalet rätter”, kommenterar bolagets vd Walker Kinman till DiTV. 

Totalt levererade bolaget i fjol drygt 1,7 miljoner matkassar till ungefär 115 000 aktiva kunder i Sverige, Norge och Danmark där koncernen driver fyra olika varumärken. Ett starkt fokus är nu att öka antalet aktiva kunder, orderfrekvensen och det genomsnittliga ordervärdet.

”Vi har också stora ambitioner med att förkorta ledtiderna och även möjligheten att få leveransen flera dagar under veckan”, säger Walk Kinman.

Läs mer: Så mycket håvar storägarna in när Linas Matkasse noteras

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera