I början av mars rapporterade Di Digital att Linas Matkasse och deras koncern LMK Group var på väg mot en notering och i dag var det dags. Intresset bland såväl institutionella investerare som allmänheten var så pass högt att anmälningstiden tidigarelades med en dag.
Inklusive överdelningsoptionen erbjöds 57 procent av aktierna till ett totalbelopp på 575 Mkr, och här ingick en nyemission på 250 Mkr.
Teckningspriset låg på 79,50 kronor, men rusade kvickt upp till närmare 100 kronor i den inledande handeln. Marknadens intresse svalnade under förmiddagen och aktien handlas i skrivande stund för 85,4 kronor.
De befintliga aktieägarna sålde pro rata, alltså i proportion till nuvarande innehav. Den norska Herkules Capital är fortsatt största ägare med 11,3 procent, men som ny näst största ägare kommer Skandia in med 7,9 procent av rösterna och kapitalet. Tredje största ägare är medgrundaren Niklas Aronssons Pop Spinach AB med 7,3 procent.
Kvar som ägare är även frontfiguren och medgrundaren Carolina Gebäcks Rocky Beans, svenska Creandum och tyska Acton Capital.
Utöver Skandia får bolaget nya institutionella ägare som amerikanska Invus, Nordea Fonder, Handelsbanken Fonder och Argenta, som är baserad i Luxemburg.
Bolaget har efter ett par tuffa år, som kulminerade 2019, vänt skutan och omsatte drygt 1,2 miljarder kronor 2020, en ökning med ungefär 12 procent från 2019. Det kan jämföras med 2019 års mest lönsamma Ica Maxi butik, Ica Maxi Jönköping, som omsatte drygt 700 miljoner kronor året innan pandemin.
Läs mer: Linas Matkasses tyska konkurrent Hellofresh visar korten – omsätter 362 miljoner i Norden
Från att ha erbjudit matkassar med en fast meny erbjuder bolaget nu en flexibilitet med mellan 40 till 50 valmöjligheter per vecka. Här ligger den tyska börsnoterade konkurrenten Hellofresh under med runt 15 recept per vecka.
”Vår ambition är att fortsätta växa och utveckla vårt erbjudande till kunderna, som nu är det starkaste i Norden när det gäller antalet rätter”, kommenterar bolagets vd Walker Kinman till DiTV.
Totalt levererade bolaget i fjol drygt 1,7 miljoner matkassar till ungefär 115 000 aktiva kunder i Sverige, Norge och Danmark där koncernen driver fyra olika varumärken. Ett starkt fokus är nu att öka antalet aktiva kunder, orderfrekvensen och det genomsnittliga ordervärdet.
”Vi har också stora ambitioner med att förkorta ledtiderna och även möjligheten att få leveransen flera dagar under veckan”, säger Walk Kinman.
Läs mer: Så mycket håvar storägarna in när Linas Matkasse noteras