Hoppa till innehållet

Sumup-chefen till attack mot Izettle: Våra kortläsare är mer pålitliga

Idag gör Izettle-utmanaren Sumup entré i Sverige. Bolagets vd Daniel Klein går till attack mot sin svenska rival direkt: “Det har varit en del problem med andra leverantörers kortläsare”, säger han.

Tyska Sumup erbjuder en i praktiken likadan tjänst som svenska Izettle. Bolaget säljer kortläsare som kopplas till en mobiltelefon eller surfplatta och är anpassade för framförallt småföretagare.

Läs även: Izettle får tysk konkurrens – nu går Sumup in i Sverige

Bolagets främsta konkurrensfördel, enligt vd Daniel Klein, är att Sumup designar och tillverkar sina kortläsare själva. Det till skillnad från konkurrenterna, vars teknik bygger på tredjepartslösningar från framförallt asiatiska tillverkare.

"Det ger en annorlunda och bättre användarupplevelse. Våra läsare är enklare att använda och mer pålitliga", säger han.

Uttalandet är en illa dold spark mot den svenska rivalen Izettle, vars starka position i hemlandet nu alltså utmanas av det tyska bolaget. Ett känt problem, som även uppmärksammats av Izettle, gör att det svenska bolagets kortläsare tidigare inte fungerat ordentligt med Apples IOS 9.

"Det har varit en del problem med andra leverantörers kortläsare. När en ny telefon eller en version av IOS eller Android släpps är risken att de slutar fungera", säger Daniel Klein.

"Vi ser till att vår hårdvara och mjukvara är optimerad alla telefoner och surfplattor", fortsätter han.

 

Det har varit en del problem med andra leverantörers kortläsare. Våra läsare är enklare att använda och mer pålitliga.

 

Sumups kortläsare finns idag i 13 länder, bland dem Storbritannien, Tyskland och Brasilien. Sammantaget har bolaget ungefär 300 000 användare. Bolaget har tagit in knappt 400 miljoner kronor i riskkapital från bland andra kortföretaget Ameircan Express.

Som en jämförelse finns Izettle idag på 11 marknader och har tagit in drygt 1,5 miljarder kronor i riskkapital.

Trots de hårda orden påpekar Daniel Klein att Sumup främst tävlar om kunderna med mer traditionella betallösningar:

"Vi konkurrerar inte i första hand med bolag som iZettle. Den absoluta majoriteten av alla korttransaktioner idag sker genom terminaler som sköts av aktörer inom det traditionella bankväsendet."

Izettle vill inte avslöja exakt hur många användare bolagets tjänst har, men enligt kommunikationschef Sven Grundberg rör det sig om “ett antal hundra tusen användare”.

 

"Vi har haft en del bekymmer med den senaste IOS-uppdateringen. Men det är en bugg som ligger hos Apple snarare än hos iZettle. Vi har inte upplevt det som ett akut problem", säger Sven Grundberg.

Han påpekar vidare att Izettles erbjudande numera inbegriper fler tjänster än bara de rena kortläsarna. Nyligen lanserade bolaget ett låneerbjudande för småföretag under namnet Izettle Advance

"Vi betraktar oss inte i huvudsak som ett hårdvarubolag längre och har inte gjort det på ganska lång tid", fortsätter Sven Grundberg. 

Läs även: Han blir stormrik på Izettle

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera