Hoppa till innehållet

SUP46-grundare ska ta Stripe in i Norden

Sebastian Fuchs, medgrundare av startuphubben SUP46 i Stockholm, rekryteras av det snabbväxande betalbolaget Stripe.

Sebastian Fuchs, medgrundare av SUP46, rekryteras av det hajpade fintechbolaget Stripe.
Sebastian Fuchs, medgrundare av SUP46, rekryteras av det hajpade fintechbolaget Stripe.

Stripe utvecklar betallösningar med särskilt fokus på unga, snabbväxande digitala bolag, med bland andra Pinterest och Twitter på kundlistan. Företaget växer snabbt och bland ägarna märks namnkunniga investerare som Peter Thiel och Elon Musk samt riskkapitalbolag som Sequoia, Founders Fund, och Kleiner, Perkins, Caulfield & Buyers. I somras tog bolaget in pengar från Visa i en finansieringsrunda som värderade hela Stripe till över 40 miljarder kronor.

Stripe gjorde officiellt entré på den nordiska marknaden i juni. Nu rekryterar bolaget Sebastian Fuchs, medgrundare av startuphubben SUP46 i Stockholm, som en del i expansionen.

Sebastian Fuchs bekräftar den nya arbetsgivaren, men avböjer att kommentera den nya rollen i detalj.

Han behåller sitt ägande och stannar kvar i styrelsen för SUP46, men lämnar över det operativa arbetet till andra.

“Tajmingen kändes rätt för att testa någonting nytt helt enkelt. Jag är kvar som delägare i SUP46 och stannar som styrelseledamot, men jag lämnar det operativa i trygga händer”, säger han.

SUP46 slog upp portarna hösten 2013 och är idag en viktig knutpunkt för unga tech- och startupföretag i Stockholm. Bland företagen som är eller har varit medlemmar märks Fishbrain, Instabridge, Universal Avenue och Toborrow, för att nämna några.

“Jag tror nyckeln var att vi hade ett extremt tydligt fokus från början. Allt vi gjorde, allt vi tänkte på och alla planer handlade bara om att göra tillvaron lättare och smidigare för startups”, säger Sebastian Fuchs.

Sverige är känt för att producera extremt spännande bolag även i ett tidigare dysfunktionellt och fragmenterat ekosystem.

I framförallt USA växer orosmolnen för techsektorns framtid efter en rad misslyckade börsnoteringar och ett allt tuffare investeringsklimat. I Sverige pekar dock allt på att pengarna fortsätter flöda in till den snabbväxande startupsektorn, vilket Di Digital rapporterat om i en rad artiklar.

“Sverige är känt för att producera extremt spännande bolag även i ett tidigare dysfunktionellt och fragmenterat ekosystem. Jag tror bara vi sett förrätten”, säger Sebastian Fuchs.

“Naturliga mötesplatser som SUP46 i kombination med att investerarna blir konkurrensutsatta gör att makten flyttas till entreprenörerna. Det skapar ett väldigt bra klimat för entreprenörskap”, fortsätter han.

I somras intervjuade Di Digital Stripe-grundaren John Collison. Han pekade då ut svenska Klarna som en lämplig samarbetspartner för bolaget.

“Jag är imponerad av det Klarna gör och skulle gärna se att tjänsten integrerades i Stripe”, sa John Collison då.

Läs även: Stripe-grundaren: Vi hoppas kunna samarbeta med Klarna"

Läs även: Stockholms startupmecka firar två år med en flytt

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera