Hoppa till innehållet

Supercell delar ut 6 miljarder till ägarna

Finska spelsuccén Supercell levererade 8 miljarder kronor i vinst förra året. Merparten av det går direkt till ägarna.

Ilkka Paananen, Supercells vd.
Ilkka Paananen, Supercells vd.Foto: Markku Ulander/AP

Finska Supercell gjorde ett starkt 2015. Spelbolaget omsatte 19,6 miljarder kronor, en ökning med 37 procent mot 2014.

Vinsten före engångsposter blev hela 7,9 miljarder kronor, skriver amerikanska Venturebeat. Supercells ägare tar emot en utdelning om 130 kronor per aktie, eller totalt 5,7 miljarder kronor.

Och det för ett företag som endast sysselsätter 180 personer.

Läs mer: Tunga investerare bakom svenska Snowprint Studios

”Resultat är förstås bra och vi är väldigt stolta över det”, säger vd:n Ilkka Paananen.

”Trots den finansiella framgånen har vi kunnat hålla bolaget relativt litet. I dag är vi 180 personer varav de flesta kan varandras namn”, fortsätter han.

Hitspelet Clash of Clans stod för den större delen av Supercells försäljning, enligt Venturebeat. Titeln rankas frekvent högst i försäljningslistorna för appar, vilket Di Digital nyligen uppmärksammade.

Läs mer: Spotify och Supercell toppar appförsäljningen i USA

I juni förra året utökade japanska storägaren Softbank sitt innehav i Supercell. Då värderades bolaget till 5,5 miljarder dollar, eller 47 miljarder kronor.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera