Våren 2016 lanserade det finländska mobilspelsundret Supercell spelet Clash Royale, som snabbt klättrade till toppen av försäljningslistorna. Men samtidigt som nedladdningarna av Pokémon Go exploderade började Clash Royale falla och var nära att halka utanför topp 10.
Nu erkänner vd och medgrundare Ilkka Paananen att bolaget gjorde ett misstag, skriver Kauppalehti.
"Om vi ser sanningen i vitögat var vi överraskande dåliga på att lyssna på våra spelare på den tiden", säger han enligt tidningen.
Till exempel stördes många spelare av gäckande emojis som visades när man förlorade, men Supercell ansåg att de var en del av spelupplevelsen.
När Supercell efter en tid insåg att de måste lyssna på spelarna gjorde de flera ändringar i spelet, och försäljningen började öka. I september tog Clash Royale förstaplatsen från Pokémon Go som spelet som drar in mest pengar.
Läs mer: Pokémon Go tappar förstaplatsen till finskt succéspel
Supercell presenterade på onsdagen sitt resultat för fjärde kvartalet 2016. Bolaget gjorde en rekordvinst helåret 2016. Rörelseresultatet före avskrivningar landade på 917 miljoner euro, cirka 8,7 miljarder kronor, jämfört med 848 miljoner euro 2015.
Omsättningen var i stort sett oförändrad på 2,1 miljarder euro, cirka 20 miljarder kronor. Ilkka Paananen säger att det förbättrade resultatet bygger på att man minskat marknadsföringsbudgeten med knappt 1,5 miljarder kronor.
"Folk tror att det är klart att Supercells spel säljer, när de har råd att satsa så mycket på marknadsföring. Men inget marknadsföringsbelopp kan göra ett medelmåttigt spel till en hit. Det här är ett perfekt exempel på det", säger Ilkka Paananen enligt Kauppalehti.
Läs mer: Supercell säljs till Tencent – värderas till över 80 miljarder
Di Digital / TT-FNB