”Jag vill vara med och förändra en konservativ bransch och verkligen skapa värde för de utsatta småföretagarna”, säger Sendifys vd Fredrik Edeland.
Trettioårige Fredrik Edeland beskriver det som att han hamnade i logistikbranschen på något av ett bananskal. Det började med ett chaufförsjobb, vilket ledde vidare till logistikuppdrag åt DHL och Middagsfrid.
Historiskt sett har logistiksystem byggts för större bolag och större flöden. Det lilla bolaget har glömts bort.
Under 2011 blev han entreprenör för första gången när han grundade transportbolaget Express Delivery Sweden. Bolaget redovisade under 2018 en nettoomsättning på 70 miljoner kronor, och ett resultat på 2,8 Mkr.
”Den verksamheten har rullat på fint, vilket har gjort att jag har kunnat stötta framväxten av Sendify ur egen ficka”, säger Fredrik Edeland.
Den egna fickan är i det här fallet Express Delivery Sweden, som under 2018 gav ett koncernbidrag på 7,6 Mkr till Sendify.
Numera är han inte operativt aktiv i Express Delivery Sweden, men är ensam ägare och styrelseledamot.
I stället ägnar han sig helhjärtat åt Sendify som han grundade 2015. Sendify riktar sig till småföretag inom det så kallade ”business to business”-segmentet, eller B2B.
”Historiskt sett har logistiksystem byggts för större bolag och större flöden. Det lilla bolaget har glömts bort”, säger Fredrik Edeland.
På den egna digitala plattformen kan företagen beräkna pris, boka och spåra frakt. Hittills har man knutit till sig 3 000 kunder som skickat paket och pallar till, från eller inom Sverige.
”Vi är ett av väldigt få bolag som fokuserar på just det här segmentet”, säger Fredrik Edeland.
Läs mer: De är Sveriges 40 hetaste serieentreprenörer under 40
Medan tillväxten hittills har finansierats på egen hand gör man sig nu redo för en uppskalningfas. Därför tar man i en första extern runda in 1,7 miljoner euro – motsvarande cirka 18 miljoner kronor – ledd av Berlinbaserade Atlantic Labs, som tidigare investerat i bland annat Soundcloud.
Även ett svenskt investerarkollektiv deltar i rundan, där bland annat Let's Deal-grundaren Alexander Hars är med.
Pengarna ska bland annat investeras i produktutveckling och anställning av utvecklare vilket i sin tur ska lägga grunden för en internationell expansion.
”Jag känner att jag verkligen gjort mycket med Express Delivery Sweden. Med Sendify ser jag att jag kan göra ett stort avtryck, och vara med och digitalisera småföretags logistik. Och den här verksamheten har också varit med och växt på fint”, säger Fredrik Edeland.
Sendify omsatte i den senaste årsredovisningen 2018 nära 11 Mkr, och gjorde en förlust på minus 7,5 Mkr om det inte vore för koncernbidraget från Express Delivery Sweden.
Enligt grundaren självt har man dubblat den omsättningen under 2019, till över 26 Mkr.
”Det är roligt att bygga bolag”, säger Fredrik Edeland.
Läs mer: Ingen fossilfri frakt i svensk e-handel – utom till Södermalm