Hoppa till innehållet

Svag användartillväxt för Spotify – aktien faller i förhandeln

Spotify växte med 11 miljoner nya kunder under det första kvartalet 2021, vilket var i den lägre delen av bolagets egna förväntningar. Nu skruvar Daniel Ek ned sina tillväxtprognoser för helåret. 

Spotifys vd och grundare Daniel Ek.
Spotifys vd och grundare Daniel Ek.Foto: Di och press.

Spotify ökade antalet betalande kunder med 3 miljoner under det första kvartalet 2021, till totalt 158 miljoner, vilket var i den allra högsta delen av bolagets egna prognoser.

Inför året har Spotify gett en prognos om att som mest få in 29 miljoner nya premiumkunder, men som värst 17 miljoner – vilket skulle vara nästan hälften så få som förra året då efterfrågan på underhållningstjänster steg under coronapandemin.

Det totala antalet användare, inklusive de annonsfinansierade gratiskontona, steg däremot enbart med 11 miljoner under det första kvartalet till totalt 356 miljoner. Det var klart i den lägre delen av bolagets egna förväntningar. Nu skruvar Spotify ned sin helårsprognos för 2021 från 407-427 till 402-422 miljoner användare, men prognosen kring premiumkunderna ligger kvar.

Aktien faller med uppemot 10 procent i förhandeln på Wall Street.

Intäkterna kom in på knappt 2,15 miljarder euro, en tillväxt motsvarande 16 procent på årsbasis, vilket var i linje med analytikernas förväntningar. Något överraskande gör Spotify en vinst på 14 miljoner euro på rörelsenivå, medan analytikerna hade väntat sig en förlust mellan 28-78 miljoner euro enligt Bloombergs estimat. 

Bolaget väntas nu göra en lägre helårsförlust än tidigare på 150–250 miljoner euro, mot  200–300 miljoner euro som tidigare kommunicerats, vilket motsvarar ett minusresultat om 1,5–2,5 miljarder kronor på rörelsenivå. 

Spotify har valt att höja priserna på flera av sina abonnemang på 30 mer etablerade marknader, senast i Storbritannien och USA. Det är en åtgärd som marknaden efterfrågat för att visa på ambitioner om att nå lönsamhet, och tidiga resultat visar enligt Spotify inga tecken på försämrade bruttointäkter eller uppsägningar.

Nu tjänar Spotify 4,12 euro per premiumkund, drygt 3 lägre än vid slutet av det fjärde kvartalet. Intäkterna per betalande användare har sjunkit i flera år, vilket är ett orosmoln med tanke på att 90 procent av Spotifys intäkter kommer från just prenumerationer och inte annonser. 

Spotify har till exempel aviserat att de ska expandera till 85 nya länder under 2021, och därigenom fördubbla sin geografiska täckning, i framför allt Afrika, Asien och Syd- och Latinamerika.

I dag behåller Spotify enbart runt en fjärdedel av sina intäkter från musik medan resten går till skivbolag, artister och låtskrivare. Därför ses satsningen på poddar som ett positivt steg mot lönsamhet på lång sikt, de är nämligen billigare att distribuera och producera med färre mellanhänder. Spotifys bruttomarginal uppgick under det första kvartalet till 25,5 procent, i linje med bolagets och marknadens förväntningar.

Poddarna öppnar dessutom upp för ytterligare annonsintäkter, samt nya intäktsmodeller så som låsta poddar som lyssnarna kan betala för att få tillgång till. Vid slutet av 2020 lyssnade ungefär 25 procent av alla Spotify-kunder på poddar genom appen, en siffra som analytikerna säkerligen velat se stiga. Men Spotify presenterar inte några nya siffror i rapporten för det första kvartalet, utan menar att andelen ligger kvar på samma nivå.

Den stora konkurrenten på marknaden är Apple, som Spotify nu vinner en delseger mot. Snart väntas nämligen EU-kommissionens Margrethe Vestager presentera ett åtal mot Apple avseende konkurrensbrott, enligt källor till Financial Times källor. Fallet startade med att Spotify skickade in en klagan till EU, riktad mot att Apple tar ut en avgift om 30 procent på alla köp som görs i appar inuti operativsystem på bolagets datorer, telefoner och surfplattor.

Samtidigt har det nyligen framkommit att Apple, genom sin musiktjänst Apple Music betalar upphovspersoner 1 cent eller drygt 80 öre per låt, nästan dubbelt så mycket som Spotify. Teknikjätten gick ut med informationen till musiker, bolag och medier i ett försök att framstå som mer musikertillvända. Samtidigt har Spotify långt många fler användare vilket gör deras totala ersättning till artister betydligt högre.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera