Hoppa till innehållet

Svagt intresse för Menucards noteringsemission

Restaurangappen Menucard noteras på Aktietorget i slutet av januari. Men emissionen på 20,4 miljoner kronor tecknades bara till 73 procent.

Danska Menucard noteras på Aktietorget i slutet av januari.
Danska Menucard noteras på Aktietorget i slutet av januari.

Danska Menucard avslutade den 22 december teckningstiden i sin noteringsemission. Emissionen på 20,4 miljoner kronor tecknades till 73 procent, motsvarande 15 miljoner kronor inklusive teckningsåtaganden, teckningsgaranti och apport. Bolaget tillförs 9,5 miljoner kronor kontant före emissionskostnader som beräknas uppgå till 1,8 miljoner kronor.

”I och med emissionsutfallet kan vi tillgodose samtliga tecknares önskemål och ge full tilldelning”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Noteringen är ett viktigt steg för Menucards tillväxtresa

Menucard är en appbaserad tjänst som vänder sig till företag och deras anställda vid restaurangbesök i samband med exempelvis representation. Via appen kan bokning av bord, mobilbetalning och redovisning att skötas.

”Stort tack till alla våra nya aktieägare som prioriterade att lära känna oss under den hektiska tid som julen innebär. Noteringen är ett viktigt steg för Menucards tillväxtresa och vi är glada över att ha fått nästan 500 nya ambassadörer för vår fantastiska produkt. Vi skall göra allt för att återgälda den tillit som visats oss och bjuder samtidigt våra nya aktieägare välkomna som användare av Menucard appen. Vi är nöjda med resultatet och det är nu tid att fokusera till 100 procent på verksamheten och de många möjligheter som börsnoteringen ger oss. Detta arbete ser jag fram emot att få leda”, kommenterar vd Kim Lykke Sommer.

Menucards B-aktie kommer att börja handlas på Aktietorget den 23 januari 2017. Bolaget har när nyemissionen registrerats av Bolagsverket 8,18 miljoner aktier utestående, fördelat på 3,53 miljoner A-aktier och 4,65 miljoner B-aktier. Det finns även utestående teckningsoptioner som ger rätt att teckna högst 1,61 miljoner nya B-aktier.

Finwire / Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera