Hoppa till innehållet

Sval respons på Apples nya budgettelefon

På onsdagen lanserade Apple nya billigare Iphone SE, som ligger 40 procent under i priset för flaggskeppsmodellen Iphone 11. Den fick ett svalt mottagande på börsen.

Nya Iphone SE i tre färger.
Nya Iphone SE i tre färger.

Ryktena om Apples lansering av en ny billigare Iphone har gått varma ett tag. Det senaste budet om att den skulle släppas i mitten av april visade sig stämma.

Designen på nya Iphone SE liknar Iphone 8, som släpptes 2017. Däremot är flera av funktionerna i paritet med den befintliga flaggskeppsmodellen Iphone 11. Telefonen har till exempel Apples snabba chip A13 Bionic.

Priset på telefonen, som börjar på 5 495 kronor i Sverige med säljstart den 24 april, är dock 40 procent lägre än för Iphone 11. Och 30 procent lägre än för Iphone XR som också är ute i handeln.

Iphone SE är en uppföljare till telefonen med samma namn, som lanserades 2016 men slutade säljas 2018. Nya SE har en ”hemknapp” som sin föregångare, vilket inte finns på de nyare telefonerna, men en något större skärm.

Lanseringen av Iphone SE markerar den första gången som Apple inte har släppt en telefon inför publik. Det är en osäker marknad den kommer ut på i och med minskad konsumtion och arbetslöshet till följd av coronautbrottet. Börsen reagerade på nyheten med att aktien gick ner med en knapp procent.

Flera tyckare menar också att nya smarta mobiler helt enkelt inte är så lockande längre. Undersökningar kring köpbeteenden visar att folk inte uppgraderar sina mobiltelefoner lika snabbt. Amerikaner köper ny mobil i snitt var tredje år.

I Kina fick dock Apples försäljning en skjuts när samhället öppnade upp igen efter nedstängningen på grund av coronaviruset. I mars ökade försäljningen av Iphone i Kina med 19 procent till 2,5 miljoner enheter, enligt beräkningar från Bloomberg.

Den senaste veckan har Apples aktie ökat i värde med 8 procent på börsen. Hittills i år är aktien dock ned 3 procent.

Läs också: Uppgifter: Nya Iphone kan se ut som en liten Ipad

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera