Hoppa till innehållet

Svensk app utmanar Facebook(!)

Stockholmsbolaget Zpotdrop tar sig an en av de tuffaste konkurrenterna i världen. Med en social nätverksapp tar de upp kampen med Facebooks check in-funktion. ”Jag har haft idén i fyra år”, säger medgrundaren Oscar Rundqvist.

Oscar Rundqvist, grundare av Zpotdrop.
Oscar Rundqvist, grundare av Zpotdrop.

 För ett par dagar sedan lanserade Zpotdrop sin sociala nätverksapp. Idén är att användarna ska visa för sina vänner var de befinner sig och på så sätt få till spontana möten. Det öppnar i sin tur för en affärsmodell där företag kan rikta anpassad marknadsföring till användarna.

”Vi försöker ta bort alla sociala barriärer för att posta uppdateringar i appen. Målet att få användarna att frekvent posta var de befinner sig”, säger medgrundaren Oscar Rundqvist.

Läs mer: Så avgörs Kinneviks digitala framtid

Idén till tjänsten fick Oscar Rundqvist för flera år sedan. Men det var när han praktiserade i Vietnam som han pitchade idén för sin chef Christopher Brinkeborn Beselin. Han nappade på idén och gick in som investerare i bolaget.

Till saken hör att Christopher Brinkeborn Beselin startat e-handelssajten Lazada i Vietnam åt Rocket Internet. En sajt som i dag värderas till över 10 miljarder kronor.

Christopher Brinkeborn Besselin driver numera en egen investeringsverksamhet med fokus på att bygga företag i Vietnam.

”Vårt mål för Zpotdrop är att få fart på användandet i Sverige. Sen kommer vi att ta in riskkapital och gå ut internationellt, sannolikt via Vietnam och Sydostasien”, säger Oscar Rundqvist.

Zpotdrop fungerar som ett socialt nätverk baserat på var du befinner dig. 

Lanseringen i Sverige får med andra ord ses som ett försök på en liten testmarknad. Planen är att sen vända sig till Sydostasiens 600 miljoner invånare. De första dagarna har ett drygt tusental personer laddad ned appen.

”Vi har en grundlig plan med ambassadörer i olika städer, samarbeten med bloggnätverk och så har vi spelat in en lanseringsfilm och en lanseringslåt”, säger Oscar Rundqvist.

Zpotdrop är på sätt och vis en direkt konkurrent med Facebook eftersom check in-funktionen också finns hos dem. Oscar Rundqvist påpekar dock att Zpotdrop skiljer sig på flera punkter när det gäller integritetsfrågor och användning. 

Just nu arbetar 8 personer på Zpotdrop som under våren rekryterat från bland annat Fishbrain och Ericsson. Appen har också testats av en rad startup-profiler i Stockholm, som Leovegas-grundaren Gustaf Hagman och Truecallers vd Alan Mamedi, inför lanseringen.

"Zpotdrop har en möjlighet att vinna den här kategorin av nischade sociala nätverk på en global nivå. Jag upplever att behovet som Zpotdrop vill lösa dyker upp allt oftare", säger Alan Mamedi efter att ha testat appen.

Zpotdrop har tidigare tagit in kapital från inkubatorn Springfield.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera