Hoppa till innehållet

Svensk bakom en av Silicon Valleys första AI-fonder

Investeraren Nicolai Wadström reser pengar till riskkapitalbolaget Bootstraplabs nästa fond. Den här gången vill han investera i det som är på allas läppar: artificiell intelligens.

Nicolai Wadström är medgrundare och partner i riskkapitalbolaget Bootstraplabs, med säte i Silicon Valley.
Nicolai Wadström är medgrundare och partner i riskkapitalbolaget Bootstraplabs, med säte i Silicon Valley.

(Di Digital/San Francisco) Svensken Nicolai Wadström är inne på sitt nionde år i Silicon Valley. Han har själv startat ett antal internetbolag, men sedan 2004 har han istället ägnat sig åt rådgivning för entreprenörer. 2008 drog han igång riskkapitalbolaget Bootstraplabs och året efter flyttade han med familjen från Stockholm till Kalifornien.

Bootstraplabs började som en verksamhet för att hjälpa startups från andra delar av världen att etablera sig i Silicon Valley. Då investerade Nicolai Wadström sina egna pengar.

I dag har Bootstraplabs totalt 18 anställda, fyra på heltid och experter och rådgivare på deltid. I slutet av 2014 reste man en såddinvesteringsfond från affärsänglar och serieentreprenörer, för att kunna investera lite större summor i bolagen.

”Grundtanken lever fortfarande kvar, att det är värdefullt att kombinera humankapital med riskkapital”, säger Nicolai Wadström.

”Råd och dåd”, kallar han det.

30 procent av entreprenörerna från de 12 bolagen som Bootstraplabs hittills har investerat i kommer från USA, 50 procent från Europa och 20 procent från Asien. Det handlar om såddinvesteringar och tidiga A-rundor. Några exempel på bolag är presentationsverktyget Prezi, talangtjänsten Zerply och affärsängelnätverket Angellist.

Enligt Crunchbase var Bootstraplabs med och gjorde en såddinvestering på 1,5 miljoner dollar i Prezi 2009, i dag motsvarande ett värde på drygt 12 Mkr. Förra året ledde riskkapitalbolaget en A-runda i investeringsplattformen Trusted Insight på totalt 5,5 miljoner dollar, motsvarande 45 Mkr.

Hur stora investeringar det handlar om från fonden vill Nicolai Wadström inte specifiera, men han säger att de ligger på mellan 25 000 och 100 000 dollar, motsvarande mellan 200 000 och 800 000 kronor. Bolagen är tillsammans värderade till över 1 miljard dollar, drygt 8 miljarder kronor. 

Vi har inte haft några katastrofer än.

”Värdeökningen ser bra ut och vi har inte haft några katastrofer än, men det vet man aldrig när det händer. Det viktigaste är hur man hanterar det”, säger Nicolai Wadström.

Men visst finns det några av portföljbolagen som inte har gjort den resan han har hoppats på, medger han.

Från den befintliga fonden investerar Bootstraplabs i ”mjukvara möter data”. Men den nya fonden man är på väg att sätta upp är helt inriktad på artificiell intelligens, AI. Så vitt Nicolai Wadström vet finns det bara ytterligare en nischad AI-fond i Silicon Valley, Comet Labs som har kinesiska investerare i ryggen.

”Vi har smalnat av vårt fokus till det som kallas applied artificial intelligence”, säger Nicolai Wadström.

Den definitionen av AI går ut på att bygga något som gör en sektor mycket mer effektiv. Till exempel inom fintech med lösningar för krediter, försäkringar, betalningar och investeringar. Det kan också handla om tillämpningar för "internet of things" eller hälsa.

”Vi aggregerar massiva mängder data i världen. AI behövs för att ta reda på det. Ibland handlar det om chattrobotar, ibland om att behandla sjukdomar”, säger Nicolai Wadström.

Investerarna i fonden är så kallade ”high net worth individuals”, med andra ord rika privatpersoner, och företag. Hur mycket pengar det handlar om kan han inte säga. Men den blir liten, säger han, en så kallad ”mikrofond” som generellt brukar ha ett värde på från 75 miljoner dollar och under. Investeringarna från fonden kommer att ligga på upp till 500 000 dollar per bolag, motsvarande dryga 4 Mkr.

”Den är tillräckligt stor för att investera i 35–45 bolag”, säger Nicolai Wadström.

Det är fortfarande billigt att köpa in sig i AI.

Modellen för den nya fonden tillåter också följdinvesteringar från Bootstraplabs externa strategiska partners. Ett upplägg som gör att man kan investera fem gånger mer än fondens storlek.

”AI i sig är inget nytt, men det är fortfarande tidigt i utvecklingen och billigt att köpa in sig”, säger Nicolai Wadström.

Det har skett mycket forskning på området, men det har ännu inte utkristalliserat sig vilka som kommer att leda utvecklingen, menar han.

Nicolai Wadström tror att det kommer bli en bra investeringshöst, också i och med korrigeringen av marknaden som har skett under våren. Han håller dock inte med om att startupvärlden och riskkapitalklimatet i Europa knappar in på Silicon Valley. Tvärtom.

”Här är det mer aktivitet än någonsin. Om du bara visste hur många miljarder dollar som har kommit in i fonderna här första under första kvartalet”, säger Nicolai Wadström.

Han tycker också att trenden med etablerade stora företag som ger sig in startupvärlden är mycket mer märkbar i Silicon Valley. Och det handlar inte bara om it-jättar som Google, Facebook, Apple och Salesforce, som redan är etablerade här. Många andra amerikanska bolag har också öppnat kontor i dalen för att komma närmare och köpa in sig i olika startupbolag. Några exempel är Walmart och de större bankerna.

”De europeiska bolagen är överlag väldigt dåliga på att köpa upp startups för att öka sin innovationstakt. Idag behöver man ta till extern innovation för att vara konkurrenskraftig”, säger Nicolai Wadström.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera