Hoppa till innehållet

Svensk data visar dramatiska flygraset: ”Tror inte folk förstår”

På bara två veckor har antalet avgångar från Arlanda gått ned med 78 procent. Ett drastiskt tapp, långt efter att coronakrisen kom till Sverige. ”Det hände nästan ingenting i början, men nu är det otroligt dramatiskt”, säger Mikael Robertsson, grundare av Flightradar 24.

Mikael Robertsson är grundare av Flightradar 24, som följer över 99 procent av alla kommersiella flighter i världen.
Mikael Robertsson är grundare av Flightradar 24, som följer över 99 procent av alla kommersiella flighter i världen.

Svenska Flightradar 24 levererar inte bara flygdata för privatpersoner som vill följa nära och kära i luften. Bland deras kunder finns några av världens största flygbolag.

”Vi mäter över 99 procent av alla kommersiella flyg”, konstaterar grundaren Mikael Robertsson.

Inte konstigt då att bolagets siffror blivit en snackis i hela världen i spåren av coronakrisen, där resebranschen blivit bland de hårdast drabbade.

”Det märktes knappt på den globala statistiken när människor slutade flyga i Kina. De var ett tapp på omkring 5 procent, globalt sett. Men de senaste två veckorna har Europa slutat flyga, det syns betydligt mer”, säger han.

Graferna talar sitt tydliga språk. Antalet avgångar från Sveriges tre största flygplatser är alla ned med mer än 85 procent under mars månad.

Grafik: Vissa flygbolag har aktivt rapporterat ett lägre antal planerade avgångar. Andra ställer bara in flighter utan att göra något åt sin planering. Därför korrelerar inte antalet planerade avgångar i grafiken med antalet utförda flygningar.

Swedavia, det statliga bolag som ansvarar för flygplatserna, har permitterat 1900 av sina 2500 anställda och dessutom lagt ett varsel som påverkar 800 anställda.

Lägg där till flygbolagen, SAS SAS -0,34%Dagens utveckling och Norwegian, som knappt har några intäkter alls just nu.

”Jag tror inte folk förstår vidden av problemen det här medför i hela världen. Själv åker jag ofta till Svalbard där allt kretsar kring turismen. Där får det här verkligen konsekvenser”, säger Mikael Robertsson, som bara kan minnas en gång tidigare när flygsiffrorna varit så dramatiska.

Man kanske inte sätter sig på ett plan det första man gör efter att en kris lagt sig

Läs mer: Svenske miljardärens flygbolag har lagt ned i corona-drabbade Italien

”Askmolnet för tio år sedan – då stod mer eller mindre alla plan i Europa stilla i ungefär två dagar, men effekterna märktes i 7–8 dagar. Men det var ändå en begränsad tid. Det här kommer att påverka många delar av världen under lång tid”, säger han.

Han är noga med att inte bli politisk, men konstaterar att det blivit tydligt att flygindustrin och att människor rör sig i världen är av vikt för den globala ekonomin.

”Flyget är ett nav. Dels handlar det om frakt som står still, men det får också konsekvenser på företag i flera branscher. Turism är väl det mest uppenbara”, säger han och fortsätter:

”Vi har haft en het miljödebatt i Sverige, och jag tror att vissa kanske kommer att flyga mindre efter det här, men jag tror också att några inser att visst flygande är bra för världen. Det är inte så svart eller vitt.”

Läs mer: Anders Tegnell överväger corona-app

Kartorna på Flightradar 24 visar att flyget i någon mån kommit igång i Kina igen. Men snabbt går det inte, enligt Robertsson.

”I ungefär fyra veckor gick bara 20 procent av avgångarna. Sedan satte de igång med ungefär 40 procent av sina normala avgångar. Men det verkar ha varit lite för snabbt, för nu är de nere på 30 procent ungefär. Och det rullar på.”

Skulle Europa se samma utveckling är det minst två veckor kvar av den mer eller mindre totala stiltjen innan några rutter åt gången kan återupptas.

”Men det är svårt att säga. Man kanske inte sätter sig på ett plan det första man gör efter att en kris lagt sig?”

Läs mer: Hackare använder coronakartor för att lura oroliga

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera