Svenska Flightradar 24 levererar inte bara flygdata för privatpersoner som vill följa nära och kära i luften. Bland deras kunder finns några av världens största flygbolag.
”Vi mäter över 99 procent av alla kommersiella flyg”, konstaterar grundaren Mikael Robertsson.
Inte konstigt då att bolagets siffror blivit en snackis i hela världen i spåren av coronakrisen, där resebranschen blivit bland de hårdast drabbade.
”Det märktes knappt på den globala statistiken när människor slutade flyga i Kina. De var ett tapp på omkring 5 procent, globalt sett. Men de senaste två veckorna har Europa slutat flyga, det syns betydligt mer”, säger han.
Graferna talar sitt tydliga språk. Antalet avgångar från Sveriges tre största flygplatser är alla ned med mer än 85 procent under mars månad.
Grafik: Vissa flygbolag har aktivt rapporterat ett lägre antal planerade avgångar. Andra ställer bara in flighter utan att göra något åt sin planering. Därför korrelerar inte antalet planerade avgångar i grafiken med antalet utförda flygningar.
Swedavia, det statliga bolag som ansvarar för flygplatserna, har permitterat 1900 av sina 2500 anställda och dessutom lagt ett varsel som påverkar 800 anställda.
Lägg där till flygbolagen, SAS SAS -0,34%Dagens utveckling och Norwegian, som knappt har några intäkter alls just nu.
”Jag tror inte folk förstår vidden av problemen det här medför i hela världen. Själv åker jag ofta till Svalbard där allt kretsar kring turismen. Där får det här verkligen konsekvenser”, säger Mikael Robertsson, som bara kan minnas en gång tidigare när flygsiffrorna varit så dramatiska.
Man kanske inte sätter sig på ett plan det första man gör efter att en kris lagt sig
Läs mer: Svenske miljardärens flygbolag har lagt ned i corona-drabbade Italien
”Askmolnet för tio år sedan – då stod mer eller mindre alla plan i Europa stilla i ungefär två dagar, men effekterna märktes i 7–8 dagar. Men det var ändå en begränsad tid. Det här kommer att påverka många delar av världen under lång tid”, säger han.
Han är noga med att inte bli politisk, men konstaterar att det blivit tydligt att flygindustrin och att människor rör sig i världen är av vikt för den globala ekonomin.
”Flyget är ett nav. Dels handlar det om frakt som står still, men det får också konsekvenser på företag i flera branscher. Turism är väl det mest uppenbara”, säger han och fortsätter:
”Vi har haft en het miljödebatt i Sverige, och jag tror att vissa kanske kommer att flyga mindre efter det här, men jag tror också att några inser att visst flygande är bra för världen. Det är inte så svart eller vitt.”
Läs mer: Anders Tegnell överväger corona-app
Kartorna på Flightradar 24 visar att flyget i någon mån kommit igång i Kina igen. Men snabbt går det inte, enligt Robertsson.
”I ungefär fyra veckor gick bara 20 procent av avgångarna. Sedan satte de igång med ungefär 40 procent av sina normala avgångar. Men det verkar ha varit lite för snabbt, för nu är de nere på 30 procent ungefär. Och det rullar på.”
Skulle Europa se samma utveckling är det minst två veckor kvar av den mer eller mindre totala stiltjen innan några rutter åt gången kan återupptas.
”Men det är svårt att säga. Man kanske inte sätter sig på ett plan det första man gör efter att en kris lagt sig?”