Hoppa till innehållet

Svensk databas får in 10 miljoner – ska lansera i USA

Det svenska databasföretaget Starcounter tar in 10 miljoner kronor i nytt kapital. Nu är planen att etablera bolaget i USA.

Stockholmsbolaget Starcounter har under de senaste åtta åren utvecklat en ny teknik för att bygga affärssystem. Enligt företaget är deras system uppbyggda av små ihopsättbara delar som gör dem mer flexibla.

”Vi har uppfunnit en ny slags databasteknik som klarar av många miljoner gånger högre transaktionshastigheter än vad traditionella databaser gör. Den här enorma överkapacititen använder vi till att lösa problemet med att låta olika delar i ett affärsystem dela information på ett enkelt sätt,” säger Starcounters vd Kristoffer Lundegren och fortsätter:

”Det gör att med vår teknologi kan man bygga ett affärssystem för 20 procent av kostnaden och på 10 procent av tiden jämfört med i dag”, Kristoffer Lundegren.

Starcounters vd Kristoffer Lundegren.

Kristoffer Lundegren är vd på Starcounter. Foto: privat.

Starcounters teknik används av mindre och mer nischade aktörer i affärssystemsbranschen, som konkurrerar med jättar som SAP och Oracle. Bolagets teknik används av slutkunder som till exempel Gekås Ullared och Adtoma, som ansvarar för annonserna på alla Bonniers sajter.

Nu tar Starcounter in 10 Mkr från sina nuvarande ägare. Pengarna ska gå till att påbörja bolagets etablering i USA nästa år.

”Det är en enorm marknad. Affärssystemsmarknaden är den största inom IT i världen. Om du tittar på mobilappar så omsätter de cirka 20 miljarder dollar. Det kan jämföras med det vi gör, så kallad enterprise software, som omsätter minst 1000 miljarder dollar”, Kristoffer Lundegren.

Starcounters ledning har nyligen besökt USA för att träffa möjliga samarbetspartners och riskkapitalbolag. I Starcounters ledning sitter bland andra investeraren Fredrik Uhrström som även var en av de tidiga investerna i EPiserver

Tidigare i år investerade Industrifonden och tidigare ägare 15 Mkr i Starcounter. Totalt har bolaget alltså tagit in 25 Mkr i finansiering i år. Under 2016 räknar bolaget med att behöva ytterligare finansiering, för att möjliggöra lanseringen i USA.

”Motsvarande bolag i det här segmentet har tagit in mellan 75 och 250 miljoner dollar för att ta sig dit de är i dag. Det är de summorna vi tittar på också”, Kristoffer Lundegren.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera