Hoppa till innehållet

Svensk design erövrar Las Vegas

Svenska hörlursföretag sticker ut bland årets närmare 4 000 utställare på CES i Las Vegas. Och det är trådlösa hörlurar som gäller.

Den svenska generakonsuln i Las Vegas, Lena Walther, klipper bandet till den svenska frukostpaviljongen på CES tillsammans med initiativtagaren Tomas Bennich. Foto: Peter Fellman
Den svenska generakonsuln i Las Vegas, Lena Walther, klipper bandet till den svenska frukostpaviljongen på CES tillsammans med initiativtagaren Tomas Bennich. Foto: Peter Fellman

(Di Digital/Las Vegas) ”Jag tror det har mycket med musiken att göra och att vi har Spotify. Vi växer så det knakar just nu och det är de trådlösa hörlurarna som är hetast ”, säger Andreas Vural från det värmländska bolaget Happy Plugs. Under hösten utsågs bolaget till Värmlands digitala Gasell.

Jag mer eller mindre bor på flygplan.

I år räknar Happy Plugs med att sälja hörlurar för över 350 Mkr, men framgången kommer inte gratis.

”Jag mer eller mindre bor på flygplan. Just nu reser jag nästan 300 dagar per år”, säger Andreas Vural.

Han får medhåll av Kiril Trajkovski på Malmöföretag Earin, som har tillverkat trådlösa hörlurar sedan 2014.

”Men i och med att Apple nu lanserar sina trådlösa hörlurar tar det här fart på allvar. Vi ser en enorm ökning i efterfrågan”, säger Kiril Trajkovski.

På CES 2017 har de sällskap av ”storebror” Zound Industries, som spås nå en miljardsomsättning i år, men också av Urbanista, Defunc och Sudio. De är alla svenska hörlursbolag med en försäljning på mellan 30 och 100 Mkr.

Läs mer: Zound ror hem avtal – krattar för miljardnotering

Dessutom tar Norrköpingsduon Joachim Lindström och Filip Ummer stor plats med sin minimalistiskt designade monter för mobiltillbehör. Företaget heter Ideal of Sweden.

”Vi jobbade båda med mobiltelefoner när vi såg en nisch för snygga tillbehör för några år sedan. Vi har slitit hårt de första två åren men nu har vi fått vind under seglen och räknar med att sälja tillbehör för 150 Mkr i år”, säger Joachim Lindström.

Under CES-veckan samlade entreprenören Tomas Benich med hjälp av statliga Vinnova, Almi Invest, Tillväxtverket och Business Sweden de svenska företagen till en gemensam frukost. Han startade traditionen för några år sedan med ett tiotal företag gäster, men under CES 2017 passade närmare 100 svenska företag på att frukostmingla även med representanter från större företag såsom Telia, Ericsson och Electrolux.

”Det finns ett behov av att träffa andra och utbytta erfarenheter. Det är inte lätt för ett litet företag att komma hit till den här jättemässan första gången och veta vad du ska göra och vem du ska träffa. Där kan vi hjälpa till”, berättar Tomas Bennich.

Och hjälpen är välkommen. När den svenska generalkonsuln Lena Wather symboliskt klippte bandet för att inviga den svenska ”frukostpaviljongen” var jublet stort.

Jag har satsat mina besparingar, min lägenhet och allt jag har på detta.

Ett av bolagen på plats är Elin Elkehags Stilla, som är klar för en bredare kommersiell lansering av sina speciella blåtandsknappar inom de närmaste månaderna. Du kan fästa en rörelsedetektorn på din väska, barnvagn eller någon annan produkt som du inte vill att någon ska stjäla eller att du ska glömma ta med dig.

Foto:

Elin Elkehag (i mitten) hoppas på succé när hennes Stilla rörelsedetektor snart ska börjas säljas på bred front i Sverige och San Fransisco. Foto: Peter Fellman

”Jag har satsat mina besparingar, min lägenhet och allt jag har på detta och hoppas verkligen att det tar fart. Det är så spännande och vi får själva ständigt nya tips av användare på hur man kan använda våra knappar. Nu senast har vi förstått att Stilla är ett perfekt hjälpmedel för diabetessjuka att hålla ordning på sina mätapparater och sprutor”, säger Elin Elkehag som kommer att lansera Stilla både i Sverige och i San Francisco.

Bränslecellstillverkaren My FC, med 15 anställda, blev känd för en bredare allmänhet när Barack Obama imponerades av KTH-företaget under sitt Sverigebesök för några år sedan. Sedan dess har Björn Westerholm och hans kolleger arbetat vidare och står nu klara för en kommersiell lansering av sitt mobilbatteri. My FC är noterat på First North och har blivit en småspararfavorit.

”Nu är vi mogna att ta det här steget. Vi fick vårt första kommersiella genombrott tack vare avtalet med Kinas största mobildistributör Telecommunications i december på vår mobilladdare där bränslet består enbart av salt och vatten”, berättar Björn Westerholm.

Läs mer: Fingerprint-veteranen går in i My FC

Det kinesiska ramavtalet är på 1,3 miljoner enheter sträcker sig över två år, men det finns enligt honom ett åtagande på 400 000 enheter i ett första steg som är värt 150 miljoner kronor för My FC.

”Det måste vara världens största affär med den här typen av teknik”, säger Björn Westerholm.

I Sverige har My FC ett samarbetsavtal med operatören Tre, men han vågar inte säga när det första mobilbatteriet kommer ut på den svenska marknaden.

”Jag hoppas att vi har en kommunikationsplan och lansering av produkten under året men mera än så kan jag inte säga utan det är upp till Tre”, konstaterar Björn Westerholm.

Vi vill göra hälsoprodukter för människor som inte är sjuka.

Foto:

Happy Plugs grundare Andreas Vural omgiven av Lifesums affärsutvecklare Markus Falk (tv) och operativa chef Marcus Gners (th).

Hälsoappen Lifesum fortsätter att växa och har för nu samlat på sig 17 miljoner användare. Lifesum avslutade i somras en finansieringsrunda och ser nya möjligheter inom det växande området digital hälsa. I dag arbetar ett femtiotal personer på Lifesum i Stockholm och bolaget omsätter knappt 100 Mkr.

Läs mer: Lifesum-doldisar storsäljer och vill starta nytt

”Vi fördubblar nu omsättningen för varje år och för oss är användartillväxten det viktigaste och att vi är med på det som pågår just nu, nämligen konsolideringen av klinisk hälsa. Vi vill göra hälsoprodukter för människor som inte är sjuka”, säger en av grundarna till Lifesum Marcus Gners.

Fotnot: Tidigare angav vi i texten att Happy Plugs räknade med att sälja hörlurar för 100 miljoner kronor i år. Det stämmer inte. Bolagets prognos är i själva verket 350 miljoner kronor.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera