Hoppa till innehållet

Svensk diabetesapp går ihop med Silicon Valley-konkurrent

Göteborgsbolaget Diasend går ihop med Silicon Valley-konkurrenten Glooko och tar in 70 miljoner från bland annat Samsung Ventures.

Anders Sonesson, vd Diasend, och Rick Altinger, vd för Glooko, gör gemensam sak
Anders Sonesson, vd Diasend, och Rick Altinger, vd för Glooko, gör gemensam sak

Digital hälsa har blivit ett hett område. Ett ökande intresse hos människor av att övervaka sin egen hälsa i kombination med vårdens sug efter mer effektiva lösningar har lett till en explosion av bolag i gränslandet mellan vård och it.

I dag kom nyheten att det svenska diabetesstartupbolaget Diasend slås samman Silicon Valley-bolaget Glooko, vilket sajten Breakit var först att rapportera.

I samband med sammanslagningen tar man in 70 miljoner kronor från bland andra Samsung Ventures. Bland investerarna finns även Canaan Partners och Social Capital.

”För oss är det fantastiska nyheter som ger oss möjlighet att växa både i Sverige och internationellt”, säger Diasends vd Anders Sonesson till Di Digital.

Diasends lösning låter diabetespatienter och vårdpersonal samla in data från glukosmätare och insulinpumpar, som sedan synliggörs i en app.

Silicon Valley-bolaget Glooko, vars varumärke det gemensamma bolaget kommer att behålla, har utvecklat en liknande tjänst, men som även låter patienter logga sitt näringsintag.

Diasend finns idag i 27 olika länder och på 3 000 kliniker som utnyttjar deras tjänster. USA är redan i dag bolagets största marknad och utöver i Göteborg har bolaget även anställda i Chicago och England. I och med sammanslagningen tar man även steget in i Silicon Valley.

Diabetes är ett populärt område att rikta in sig på för digitala hälsobolag. På Glookos hemmamarknad USA finns hela 29 miljoner personer med diabetes och 86 miljoner personer över 20 år med förstadium av sjukdomen, enligt hälsomyndigheten CDC.

I samband med sammanslagningen kommer det nya bolaget att utöka verksamheten i Göteborg.

”Det finns många fördelar med att växa i Göteborg jämför med Silicon Valley, inte minst då det kommer till att locka den bästa personalen. Glookos huvudkontor ligger bara två kilometer från Googles, och för oss är det tufft att kämpa om utvecklare med de största jättarna”, säger Anders Sonesson.

Digital hälsa har vuxit kraftigt de senaste åren. Hittills i år har inte mindre än 30 större sammanslagningar skett inom området, rapporterar branschtidningen MobiHealthNews. I och med det är 2016 är på god väg att slå föregående år då det kommer till antalet strukturaffärer.

En av årets största affärer på området är Apples köp av data-startupen Gliimpse för en okänd summa. Gliimpse samlar in patientdata från olika källor och sammanställer den i en gemensam rapport.

Tidigare i år köpte Nokia Technologies det franska hårdvarubolaget Withings, som bland annat utvecklar aktivitetsarmband och uppkopplade vågar, för 1,5 Mkr.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera