Hoppa till innehållet

Svensk djurapp på export – minskar veterinärkostnader

Djurtech-appen Prevet riktar sig till djurägare som vill hålla koll på sina pälsklingars hälsa. Nu tar bolaget in 15 miljoner kronor för att dra igång sälj- och marknadsföring på allvar.

Karin Nordström (till vänster) är produktägare på Prevet, vd:n Jenny Gagnér har grundat bolaget och veterinären Merike Ronéus är operativ styrelseledamot.
Karin Nordström (till vänster) är produktägare på Prevet, vd:n Jenny Gagnér har grundat bolaget och veterinären Merike Ronéus är operativ styrelseledamot.Foto: Staffan Claesson

”Djurtech”-tjänsten Prevet är en app för att kontinuerligt logga information om sitt husdjur kring skötsel och djurhälsovård. I den kan en djurägare upprätta en digital journal för att hålla koll på till exempel vaccinationer, provtagningar och dokumentera djurets utveckling. Det kan också underlätta för en veterinär om djuret behöver vård. 

”Veterinärkostnaderna har växt med över 40 procent de senaste sju åren, vilket till stor del beror på bristande dokumentation”, säger Prevets grundare och vd Jenny Gagnér.

Det var när Jenny Gagnérs sto fick bukinflammation 2016 som hon kom på idén till Prevet. Hästars historik följer ofta med ägaren snarare än hästen, och bristfällig information om hästens historia gör att det tar längre tid att sätta sig in i djurets hälsa. Det medför också mer ineffektiv vård som gör att det blir dyrare att gå till veterinären.

”2016 hade jag en kvarts miljon i veterinärkostnader för två av mina fem hästar”, säger Jenny Gagnér.

Det finns mycket pengar att hämta hem och därför har Prevet fått med sig försäkringsbolag som partners. Dels Folksam som sänker premien för sina kunder om de använder Prevet och dels veterinärappen Firstvet som finns i Norden, Storbritannien och Tyskland.

”Försäkringsbolagen betalar ut 2,6 miljarder kronor i skadeersättning till djur varje år och utöver det har djurägaren betalat minst 20 procent av räkningen”, säger Jenny Gagnér.

Det finns tid och pengar att spara för alla parter, och man har även samarbete med flera veterinärkliniker som Hästkliniken vid universitetsdjursjukhuset SLU.

Med ett nytt kapitaltillskott på 15 miljoner kronor planerar Prevet att dra igång marknadsföringen av tjänsten på allvar. Bland investerarna finns bland andra Sveriges lantbruksuniversitets investeringsgren SLU Holding, Almi Invest som går in med 3 miljoner kronor, läkaren och storägaren i biotech-bolaget Genovis Mikael Lönn och den Uppsala-fokuserade fonden Linnéa Capital.

Investeringsbolaget Nascent Invest är också med i rundan, som var Prevets första investerare tillsammans med den tidigare Klarna-chefen Helene Adalberth som i dag jobbar med horsetech-appen Ridely.

Läs också: Före detta Klarna-chef blir ny delägare i horsetech-bolag 

”Nu är det dags att satsa järnet på sälj och marknad. Det är alltid aktuellt att göra det, men nu har vi inget att skylla på längre”, säger Jenny Gagnér.

Hon har precis anställt en marknadsansvarig och en digital strateg och Prevets team består totalt av sju personer. De andra fyra jobbar med produktutveckling varav tre är utvecklare och en interaktionsdesigner.

Prevet har sitt kontor i Uppsala och Jenny Gagnér bor på en gård mellan Uppsala och Knivsta, där hon tidigare har tränat hästar och haft elever. Men sedan två år tillbaka jobbar hon med bolaget på heltid.

Bolaget släppte sin app för hästar – Prevet Hästjournal – i en gratisversion redan 2018 för att bygga användarvolym. I dag har den närmare 10 000 registrerade användare och 30 procent är aktiva på månadsbasis.

Appen fungerar främst som ett verktyg för kommunikation mellan hästägare och veterinärer, men även mellan hästskötare, medryttare och hovslagare som på något sätt är inblandade i hästens och hästägarens liv. 

I appen kan alla journalföra hästen tillsammans och i den finns även kvalitetssäkrad information för att ge professionellt stöd som kan bidra till ett friskare djur.

Bolaget är också på väg att lansera Prevet Hundjournal, Prevet Kattjournal och kombinationstjänsten Prevet Family.

En premiumversion av appen, där det går att lägga till flera djur och fler användare, släpptes i december i fjol. Affärsmodellen bygger på en prenumerationsmodell där djurägaren betalar 79 kronor i månaden. 

Läs också: Svenska veterinärappen lanserar e-handel – utan läkemedel: ”Finns synergier”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera