Hoppa till innehållet

Svensk e-handelsplattform värderas till halv miljard – expanderar till USA: ”En dröm”

Tidningsdöden och coronapandemin har skapat en perfekt storm för e-handelsplattformen Tipser, som ökat sin omsättning till 35 miljoner kronor. Nu tar bolaget steget till andra sidan Atlanten.

Tipsergrundarna Axel Wolrath, Marcus Jacobsson och Jonas Sjöstedt på väg mot nya höjder.
Tipsergrundarna Axel Wolrath, Marcus Jacobsson och Jonas Sjöstedt på väg mot nya höjder.Foto: Press.

”Det har alltid varit en dröm att lansera i USA, sedan vi grundade bolaget. I samband med pandemin har vi sett en snabb ökning av kundintresse. När det kom in ett par stora kunder som ville jobba med oss i USA så bestämde vi oss att vi måste öppna lokalkontor och ha lokalteam så vi kan serva dem när vi rullar ut vår plattform”, säger Marcus Jacobsson, medgrundare och vd för Tipser.

Svenska Tipser, som i början av året värderades till 445 miljoner kronor, levererar en teknikplattform för onlineköp. Deras tjänst möjliggör för konsumenter att handla på en hemsida eller app utan att slussas vidare. Tjänsten har blivit särskild populär bland mediebolag som börjat erbjuda e-handel direkt på sina sajter.

I Tipsers kundbank återfinns till exempel koncerner som Bonnier, Schibsted och Bauer Media. Bolaget är redan etablerat på sju andra europeiska länder utöver Sverige – bland annat i Frankrike, Tyskland och Spanien – och nu är det alltså dags att expandera till en ny kontinent.

”Vi kan öka snabbt i Nordamerika. För oss gäller det att passa på att investera där. Vi har en unik plattform utan direkta konkurrenter och vi vill etablera oss innan det bubblar upp konkurrens.”

Kontoret i USA kommer bestå av tio anställda, varav de flesta är nyrekryterade lokalt. Chef blir Mike Sampson som närmast kommer från ett uppdrag hos eventföretaget UBM. Eftersom Tipser redan har ett par kunder i landet från start blir inte expansionen särskilt riskabel, säger Marcus Jacobsson. 

”Kunderna är ett par riktigt stora marknadsplatser med mycket trafik. Det räcker med att vi täcker 10 procent av deras omsättning för att fylla vår årsbudget nästa år. Vi ser att vi kan expandera vår affär väldigt snabbt i Nordamerika.”

Hemma i Sverige har tillväxten ökat lavinartat de senaste åren. Enligt preliminära siffror som Di Digital tagit del av omsatte företaget 35 Mkr under det brutna räkneskapsår som avslutades i augusti 2020, en ökning med 50 procent jämfört med det föregående räkneskapsåret. 

Under det kommande året förväntar sig företaget att intäkterna växer med 300 procent. 

”Vi har alltid haft en stark ökning av kunder men det har verkligen accelererat under pandemin. Det är två trender som slår ihop till en perfekt storm. Vi har ett konsumentskifte till att handla mer på internet samtidigt som medieaktörer behöver hitta nya sätt att tjäna pengar när de tappar intäkter.”

Kundbasen har fördubblats under det senaste året och några nya namn är bland annat Dagens Nyheter, Aftonbladet och Elle. Tipser har däremot ännu inte börjat gå med vinst. Enligt Marcus Jacobsson befinner sig företaget fortfarande i en expansionsfas. Fokuset ligger på att växa i både Europa och Nordamerika.  

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera