”Det har alltid varit en dröm att lansera i USA, sedan vi grundade bolaget. I samband med pandemin har vi sett en snabb ökning av kundintresse. När det kom in ett par stora kunder som ville jobba med oss i USA så bestämde vi oss att vi måste öppna lokalkontor och ha lokalteam så vi kan serva dem när vi rullar ut vår plattform”, säger Marcus Jacobsson, medgrundare och vd för Tipser.
Svenska Tipser, som i början av året värderades till 445 miljoner kronor, levererar en teknikplattform för onlineköp. Deras tjänst möjliggör för konsumenter att handla på en hemsida eller app utan att slussas vidare. Tjänsten har blivit särskild populär bland mediebolag som börjat erbjuda e-handel direkt på sina sajter.
I Tipsers kundbank återfinns till exempel koncerner som Bonnier, Schibsted och Bauer Media. Bolaget är redan etablerat på sju andra europeiska länder utöver Sverige – bland annat i Frankrike, Tyskland och Spanien – och nu är det alltså dags att expandera till en ny kontinent.
”Vi kan öka snabbt i Nordamerika. För oss gäller det att passa på att investera där. Vi har en unik plattform utan direkta konkurrenter och vi vill etablera oss innan det bubblar upp konkurrens.”
Kontoret i USA kommer bestå av tio anställda, varav de flesta är nyrekryterade lokalt. Chef blir Mike Sampson som närmast kommer från ett uppdrag hos eventföretaget UBM. Eftersom Tipser redan har ett par kunder i landet från start blir inte expansionen särskilt riskabel, säger Marcus Jacobsson.
”Kunderna är ett par riktigt stora marknadsplatser med mycket trafik. Det räcker med att vi täcker 10 procent av deras omsättning för att fylla vår årsbudget nästa år. Vi ser att vi kan expandera vår affär väldigt snabbt i Nordamerika.”
Hemma i Sverige har tillväxten ökat lavinartat de senaste åren. Enligt preliminära siffror som Di Digital tagit del av omsatte företaget 35 Mkr under det brutna räkneskapsår som avslutades i augusti 2020, en ökning med 50 procent jämfört med det föregående räkneskapsåret.
Under det kommande året förväntar sig företaget att intäkterna växer med 300 procent.
”Vi har alltid haft en stark ökning av kunder men det har verkligen accelererat under pandemin. Det är två trender som slår ihop till en perfekt storm. Vi har ett konsumentskifte till att handla mer på internet samtidigt som medieaktörer behöver hitta nya sätt att tjäna pengar när de tappar intäkter.”
Kundbasen har fördubblats under det senaste året och några nya namn är bland annat Dagens Nyheter, Aftonbladet och Elle. Tipser har däremot ännu inte börjat gå med vinst. Enligt Marcus Jacobsson befinner sig företaget fortfarande i en expansionsfas. Fokuset ligger på att växa i både Europa och Nordamerika.