Hoppa till innehållet

Aller satsar stort på garn och pyssel i mångmiljonaffär

Aller Media vill omsätta 300 miljoner kronor på e-handel om tre år. Nu köper mediekoncernen upp skånska Skapamer som säljer hobbyprodukter på nätet. ”I år omsätter vi ungefär 45 miljoner kronor”, säger Skapamers grundare Carl Fenson.

Skapamers två grundare Carl Fenson och Elias Holmer samt Bodil Ericsson Torp, vd på Aller Media.
Skapamers två grundare Carl Fenson och Elias Holmer samt Bodil Ericsson Torp, vd på Aller Media.Foto: Stellan Stephenson.

I den anrika tidningsutgivaren Aller Medias portfölj finns välkända magasin som Allers, Elle och Hänt Extra.

Nu breddar sig mediekoncernen till e-handel genom ett förvärv av Skapamer. Startupbolaget grundades 2011 av Carl Fenson och Elias Holmer.

Skapamer är en nätbutik som säljer hobbyprodukter – till exempel garn, tyger, pyssel- och konstnärsmaterial. Bolaget säger sig ha 150 000 besökare i månaden, varav nio av tio är kvinnor.

”Vi känner att vi behöver komma in i ett större sammanhang för att ta tillväxten till nästa nivå. Aller Media har samma målgrupp som oss och det finns många synergieffekter”, säger Carl Fenson. 

2018 drog verksamheten in intäkter på knappt 38 miljoner kronor och gjorde en vinst på ungefär 0,2 Mkr.

”I år omsätter vi ungefär 45 miljoner kronor”, säger Carl Fenson.

Tillsammans siktar nu parterna på att ta Skapamer till Danmark, Norge och Finland där Aller Media har en stark närvaro och existerande logistik.

”Vi har en stor kunddatabas i Sverige och starka relationer med vår kvinnliga målgrupp, både digitalt och i print. När våra affärer gifter sig hoppas vi att Skapamer ska få en ordentlig skjuts i sin försäljning”, säger Bodil Ericsson Torp, vd på Aller Media.

Förvärvet markerar även startskottet för ett helt nytt affärsområde hos Aller Media, berättar Bodil Ericsson Torp. Om tre år vill företagsgruppen omsätta 300 Mkr inom segmentet e-handel. 

”Vi har redan startat en egen e-handel som haft en fin organisk tillväxt. Men det här är vårt första förvärv inom segmentet, och vi kommer förmodligen att göra fler uppköp”, säger hon.

I ett första skede förvärvar Aller Media 80 procent av aktierna i Skapamer. Det finns en bindande klausul som innebär att den resterande femtedelen av bolaget köps upp om två år. 

Ingen av parterna vill uppge någon köpesumma i affären. Men enligt uppgifter till Di Digital ska hela transaktionen vara värd cirka 35 Mkr.

Skapamer har i dag ungefär 20 anställda och är baserade i Kristianstad.

Grundarduon Carl Fenson och Elias Holmer kommer stanna kvar i Skapamers organisation även efter förvärvet.

”Det är mycket värdefullt för oss, i en koncern som funnits i 150 år, att få in duktiga entreprenörer som är vana att springa snabbt”, säger Bodil Ericsson Torp.

Parallellt driver Carl Fenson och Elias Holmer två andra e-handelsbolag tillsammans, möbelplattformen Trendrum och det digitala byggvaruhuset Hemfint.

Läs mer: Entreprenörerna knäckte framgångsformeln – nu går deras e-handel på export 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera