I den anrika tidningsutgivaren Aller Medias portfölj finns välkända magasin som Allers, Elle och Hänt Extra.
Nu breddar sig mediekoncernen till e-handel genom ett förvärv av Skapamer. Startupbolaget grundades 2011 av Carl Fenson och Elias Holmer.
Skapamer är en nätbutik som säljer hobbyprodukter – till exempel garn, tyger, pyssel- och konstnärsmaterial. Bolaget säger sig ha 150 000 besökare i månaden, varav nio av tio är kvinnor.
”Vi känner att vi behöver komma in i ett större sammanhang för att ta tillväxten till nästa nivå. Aller Media har samma målgrupp som oss och det finns många synergieffekter”, säger Carl Fenson.
2018 drog verksamheten in intäkter på knappt 38 miljoner kronor och gjorde en vinst på ungefär 0,2 Mkr.
”I år omsätter vi ungefär 45 miljoner kronor”, säger Carl Fenson.
Tillsammans siktar nu parterna på att ta Skapamer till Danmark, Norge och Finland där Aller Media har en stark närvaro och existerande logistik.
”Vi har en stor kunddatabas i Sverige och starka relationer med vår kvinnliga målgrupp, både digitalt och i print. När våra affärer gifter sig hoppas vi att Skapamer ska få en ordentlig skjuts i sin försäljning”, säger Bodil Ericsson Torp, vd på Aller Media.
Förvärvet markerar även startskottet för ett helt nytt affärsområde hos Aller Media, berättar Bodil Ericsson Torp. Om tre år vill företagsgruppen omsätta 300 Mkr inom segmentet e-handel.
”Vi har redan startat en egen e-handel som haft en fin organisk tillväxt. Men det här är vårt första förvärv inom segmentet, och vi kommer förmodligen att göra fler uppköp”, säger hon.
I ett första skede förvärvar Aller Media 80 procent av aktierna i Skapamer. Det finns en bindande klausul som innebär att den resterande femtedelen av bolaget köps upp om två år.
Ingen av parterna vill uppge någon köpesumma i affären. Men enligt uppgifter till Di Digital ska hela transaktionen vara värd cirka 35 Mkr.
Skapamer har i dag ungefär 20 anställda och är baserade i Kristianstad.
Grundarduon Carl Fenson och Elias Holmer kommer stanna kvar i Skapamers organisation även efter förvärvet.
”Det är mycket värdefullt för oss, i en koncern som funnits i 150 år, att få in duktiga entreprenörer som är vana att springa snabbt”, säger Bodil Ericsson Torp.
Parallellt driver Carl Fenson och Elias Holmer två andra e-handelsbolag tillsammans, möbelplattformen Trendrum och det digitala byggvaruhuset Hemfint.
Läs mer: Entreprenörerna knäckte framgångsformeln – nu går deras e-handel på export