Hoppa till innehållet

Svensk e-sportplattform köper gaming-centret Inferno Online

Svenska e-sportplattformen Esportal köper gaming-centret Inferno Online i Stockholm.

”Vi bygger ett ekosystem för e-sport”, säger Esportals huvudägare Peter Liljestrand.

Inferno Online i Skanstull.
Inferno Online i Skanstull.

Inferno Online har totalt 550 gamingplatser på två anläggningar i Stockholm, där lokalen vid Odenplan omfattar 2 200 kvadratmeter och har en särställning som världens största gaming-center. Koncernen omsätter nära 30 miljoner och gjorde en rörelsevinst på närmare 2 Mkr i fjol.

Parterna vill inte avslöja köpeskillingen. Anton Budak fortsätter som vd för Inferno Online medan hans kompanjon Samuel Agirman valt att satsa på egen verksamhet.

Läs mer: MTG lanserar investeringsfond för online-spel

”De får bra betalt, säger Peter Liljestrand på väg i en turnébuss med delar av Esportals ledning till Dreamhack Winter i Jönköping.

Han är övertygad om att investeringen snabbt går att räkna hem.

Hur kommer det att märkas att ni är nya ägare?

”Det kommer framför allt bli väldigt mycket fler sändningar från Inferno med start efter årsskiftet. Dels siktar vi på daglig streaming därifrån och att vi kommer att stå som värd för turneringar och ha studiosändningar.”

Diskussionerna med Inferno Onlines radarpar Anton Budak och Samuel Agirman har pågått sedan slutet av våren. Avtalet skrevs under på torsdagen.

Läs mer: Dreamhack intar Globen – CS-spelare gör upp om miljonpris

”Känslan nu är helt suverän. Det går inte att kopiera saker som Inferno. Vi tror på den fysiska platsen även i digitala sammanhang och det här är unikt för gaming, som Old Trafford för fotbollen eller Maple Leaf Gardens för hockey”, säger Peter Liljestrand.

För säljarna har det dock varit ett ganska svårt beslut att fatta.

”Vi har drivit det här som ett familjeföretag i 14–15 år och det är klart att det känns lite sorgligt. Samtidigt är det jättekul att kliva upp som vd. Men visst är det en omställning i livet. Vi vill inte prata om pengar. Vi är nöjda”, säger Anton Budak.

Enligt Peter Liljestrand är köpet av Inferno Online bara början.

”Det kommer många fler saker framöver, det är ett ekosystem vi bygger”, säger han.

Bakom Esportal står förutom Peter Liljestrand, e-sportprofilen Daniel ”Pani” Aicardi, Rickard Wilton, tidigare vd för Insplanet, Erik Lindblom, grundare av Mind samt Taina Malén marknadschef på Star Stable.

Bolaget har tidigare tagit in 15 miljoner kronor och utvecklat en plattform som matchar spelare med samma skicklighetsnivå, förhindra fusk och som kan användas för turneringar.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera