Hoppa till innehållet

Svensk elbil tar in fem miljoner via crowdfunding

Den svenska elbilstillverkaren Uniti försöker ta in minst fem miljoner kronor genom gräsrotsfinansiering. Redan när kampanjen öppnade hade man fått in 65 procent av summan.

Den svenska elbilen Uniti vill ta in fem miljoner kronor genom Fundedbyme.
Den svenska elbilen Uniti vill ta in fem miljoner kronor genom Fundedbyme.

Målet med finansieringsrundan är att få in fem miljoner kronor mot 5,10 procent av bolaget.

”På väldigt kort tid har vi fått in över 70 personer som vill vara delägare i Uniti”, säger André Bogsjö finansieringsansvarig på Uniti.

Under det första året har bolaget finansierats av fyra affärsänglar och Almi. Pengarna som man nu tar in genom Fundedbyme ska användas till att bygga en första prototyp av den lilla stadsbilen.

Läs även: Fundedbyme ratade bankinvestering

”Vi ska vara väl finansierade för att kunna bygga prototypen. Vi har kommit ganska långt redan på relativt lite pengar och använder oss i hög utsträckning av open source, bland annat för infotainment-delen”, säger André Bogsjö.

Uniti ska styras helt elektroniskt och inte ha några mekaniska länkar. Den första modellen är en tvåsitsig bil som ska drivas av en motor på 15 kilowatt med en räckvidd på femton mil och en maxhastighet på 90 kilometer i timmen.

 

Vi ska vara väl finansierade för att kunna bygga prototypen.

 

Uniti sysselsätter i dag fler än 20 personer på heltid och utvecklingen av elbilen sker på Ideon i Lund. Målet är att ha en prototyp klar i december nästa år. Bilen, som ska kosta 200 000 kronor, ska finnas på marknaden 2019.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera