Hoppa till innehållet

Svensk Handels vd: ”Vissa köpcentrum kan mycket väl rivas”

Mellan 5000 och 10 000 butiker spås stänga innan slutet av 2025 enligt Svensk handel.

”Många köpcentrum kommer att omvandlas till kontor. Vissa kan mycket väl rivas”, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel. 

Karin Johansson, vd för Svensk handel.
Karin Johansson, vd för Svensk handel.Foto: Pressbild

Den som googlar orden ”ghost malls” hittar snabbt mängder med bilder på övergivna amerikanska köpcentrum och gallerior. På vissa av bilderna har inomhusträden tagit över miljöerna intill rulltrappor och JC Penney-butiker. I andra fall växer grön mossa på golvplattor som tidigare putsades dagligen. Där har trenden pågått långe - och den har flera orsaker. I Sverige är uttryck som "butiksdöden" relativt nya.

”Jag tror inte vi får se köpcentrum överges i Sverige. Men inget är heligt. Många kommer att omvandlas till kontor. Vissa kan mycket väl rivas”, säger Karin Johansson, vd för Svensk handel. 

Läs mer: Köpfest på nätet gör 2017 till ödesår för svensk butikshandel

De senaste åren har arbetsgivarorganisationen tittat noga på effekten av e-handeln på den svenska butiksnäringen. Man har sett hur nätbutiker tagit ett strypgrepp på försäljningen av böcker, hemelektronik och musik. Kläder är den senaste kategorin som ser ut att lämna den fysiska handeln till förmån för de skyltfönster våra datorer och mobiler nu utgör.

Läs mer: Försäljningen av mat på nätet växer kraftigt

Redan 2016 utgjorde e-handeln 14 procent av sällanköpshandeln. I år spås andelen växa så pass mycket att tillväxten i butikshandeln hamnar kring nollan - eller, ännu värre, att omsättningen krymper. 

Och utvecklingen spås fortsätta under många år, enligt Svensk handel. 

”Vi spår att mellan 5000 och 10 000 butiker stängs innan slutet av 2025”, säger vd Karin Johansson.

Hon betonar att det fortfarande kommer finnas vinnare och förlorare. Butiker och köpcentrum som upplevs som roliga destinationer kan klara sig. Inte minst i kommuner som upplever befolkningstillväxt.

”Alla trodde att Mall of Scandinavia skulle ta över. Men vad händer i Solna Centrum och Täby? De köpcentrumen utvecklas ju och går bra! Man har ett bra befolkningsunderlag i Stockholm. Vi ser ju en urbaniseringsvåg i hela Sverige. Men kommuner som krymper, där blir det givetvis svårare för butiker att överleva”, säger hon.

Läs mer: Zalando anställer 500 i Sverige – lovar leveranser nästa dag

Det gäller mindre köpcentrum i mellanstora städer. Och det gäller butiker på landsbyggden.

”I glesbygden blir det extra svårt. Där märker ju folk att utbudet är enormt mycket större på nätet”, säger Karin Johansson.

Hon vill inte peka ut enskilda offer. Men ett möjligt exempel är Kvasten i Kalmar, som nyligen förlorat självaste H&M som kund. Köpcentrumet ägs av börsbolaget A Group of Retail Assets (Agora) vars aktie backat med 17 procent de senaste 12 månaderna.

Butiksdöden for stora konsekvenser för sysselsättningen. Fram till 2025 spår Svensk handel att mellan 20 000 och 40 000 jobb försvinner i butiksnäringen.

”Alla vill ju ha en levande stad med butiker, hotell och restauranger. Då är det viktigt att politikerna säkrar tillgängligheten av leveranser. Butiker vill ha mindre ytor, och då blir snabba leveranser viktiga för dem. Det skulle exempelvis straffa sig att göra Kungsgatan bilfri”, säger Karin Johansson.

Läs mer: Utländsk e-handel ökar i Sverige

Hon anser vidare att fastighetsägare inte borde sätta hyror efter omsättning. 

”E-handeln har ju pressat marginalerna i många branscher. Bättre att basera hyror på annat, som storleken på butiksytan till exempel”, säger hon.

Hur många nya jobb skapas av e-handeln?

”Betydligt färre än de som försvinner. Men det kommer krävas ny kompetens. Duktiga logistiker, analytiker med mera. Handeln kommer att gå från en LO-tung näring till mer utav en tjänstemannasektor.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera