Den som googlar orden ”ghost malls” hittar snabbt mängder med bilder på övergivna amerikanska köpcentrum och gallerior. På vissa av bilderna har inomhusträden tagit över miljöerna intill rulltrappor och JC Penney-butiker. I andra fall växer grön mossa på golvplattor som tidigare putsades dagligen. Där har trenden pågått långe - och den har flera orsaker. I Sverige är uttryck som "butiksdöden" relativt nya.
”Jag tror inte vi får se köpcentrum överges i Sverige. Men inget är heligt. Många kommer att omvandlas till kontor. Vissa kan mycket väl rivas”, säger Karin Johansson, vd för Svensk handel.
Läs mer: Köpfest på nätet gör 2017 till ödesår för svensk butikshandel
De senaste åren har arbetsgivarorganisationen tittat noga på effekten av e-handeln på den svenska butiksnäringen. Man har sett hur nätbutiker tagit ett strypgrepp på försäljningen av böcker, hemelektronik och musik. Kläder är den senaste kategorin som ser ut att lämna den fysiska handeln till förmån för de skyltfönster våra datorer och mobiler nu utgör.
Läs mer: Försäljningen av mat på nätet växer kraftigt
Redan 2016 utgjorde e-handeln 14 procent av sällanköpshandeln. I år spås andelen växa så pass mycket att tillväxten i butikshandeln hamnar kring nollan - eller, ännu värre, att omsättningen krymper.
Och utvecklingen spås fortsätta under många år, enligt Svensk handel.
”Vi spår att mellan 5000 och 10 000 butiker stängs innan slutet av 2025”, säger vd Karin Johansson.
Hon betonar att det fortfarande kommer finnas vinnare och förlorare. Butiker och köpcentrum som upplevs som roliga destinationer kan klara sig. Inte minst i kommuner som upplever befolkningstillväxt.
”Alla trodde att Mall of Scandinavia skulle ta över. Men vad händer i Solna Centrum och Täby? De köpcentrumen utvecklas ju och går bra! Man har ett bra befolkningsunderlag i Stockholm. Vi ser ju en urbaniseringsvåg i hela Sverige. Men kommuner som krymper, där blir det givetvis svårare för butiker att överleva”, säger hon.
Läs mer: Zalando anställer 500 i Sverige – lovar leveranser nästa dag
Det gäller mindre köpcentrum i mellanstora städer. Och det gäller butiker på landsbyggden.
”I glesbygden blir det extra svårt. Där märker ju folk att utbudet är enormt mycket större på nätet”, säger Karin Johansson.
Hon vill inte peka ut enskilda offer. Men ett möjligt exempel är Kvasten i Kalmar, som nyligen förlorat självaste H&M som kund. Köpcentrumet ägs av börsbolaget A Group of Retail Assets (Agora) vars aktie backat med 17 procent de senaste 12 månaderna.
Butiksdöden for stora konsekvenser för sysselsättningen. Fram till 2025 spår Svensk handel att mellan 20 000 och 40 000 jobb försvinner i butiksnäringen.
”Alla vill ju ha en levande stad med butiker, hotell och restauranger. Då är det viktigt att politikerna säkrar tillgängligheten av leveranser. Butiker vill ha mindre ytor, och då blir snabba leveranser viktiga för dem. Det skulle exempelvis straffa sig att göra Kungsgatan bilfri”, säger Karin Johansson.
Läs mer: Utländsk e-handel ökar i Sverige
Hon anser vidare att fastighetsägare inte borde sätta hyror efter omsättning.
”E-handeln har ju pressat marginalerna i många branscher. Bättre att basera hyror på annat, som storleken på butiksytan till exempel”, säger hon.
Hur många nya jobb skapas av e-handeln?
”Betydligt färre än de som försvinner. Men det kommer krävas ny kompetens. Duktiga logistiker, analytiker med mera. Handeln kommer att gå från en LO-tung näring till mer utav en tjänstemannasektor.”