Hoppa till innehållet

Svensk hybrid ska utmana bland dejtingapparna

På dejtingmarknaden finns en mängd appar som konkurrerar genom olika koncept. Svenska Relate utmanar genom en hybrid av en värderingsbaserad app och fysiska evenemang. 

På Relates evenemang kan singlar både matchas med varandra och mingla till feststämningen som skapas av Relates egna hus-DJ Erik Andersson.
På Relates evenemang kan singlar både matchas med varandra och mingla till feststämningen som skapas av Relates egna hus-DJ Erik Andersson.Foto: Minna Jóhannsdóttir

För den som vill använda appar för att dejta finns det ett stort utbud att välja mellan. Med över 340 miljoner nedladdningar är Tinder den mest använda av dejtingapparna. Tinder har fått utstå en del kritik som ytligt då det främst går ut på att snabbt svepa förbi bilder och säga ja eller nej.

Happn för samman personer som har korsat vägar i verkligheten. I dagsläget har appen omkring 450 000 användare i Sverige och runt 500 nya användare ansluter sig varje dag. 

Bumble startades utifrån att tanken om att det finns ett jämställdhetsproblem i dejtingvärlden, där kvinnor ofta väntar på att mannen ska ta det första steget. När en man och en kvinna matchar i Bumbles app måste därför kvinnan ta kontakt först. 

Relate är en ny app som lanserades i Sverige för ett år sedan och vänder sig främst till personer som söker långsiktiga relationer. Appen bygger på en värderingsmetodik där användaren först får svara på en slags enkät för att kartlägga ens personliga värderingar.

”Vi hittade forskning som pekar på att en gemensam värdegrund är en av de viktigaste faktorerna för kärleksrelationer. Vi vill skapa en djupare interaktion redan från start utifrån värderingar” säger Philip Jonzon Jarl, vd och medgrundare på Relate. 

Läs mer: H&M-chefen investerar i dejtingapp 

Philip Jonzon Jarl tror att Relate har en konkurrensfördel genom att vara en hybrid av både en digital och en fysisk plattform. 

”Folk är väldigt trötta på apparna och swipeandet”, säger Philip Jonzon Jarl. 

I dag på alla hjärtans dag hålls det första evenemanget tillsammans med en större partner. De 200 personerna som deltar i Weworks lokaler kommer bland annat att få möjlighet att matcha med andra personer som är på plats utifrån värderingsmetodiken.

”Evenemangen är en del av vår produkt, men också en annorlunda tillväxtsstrategi som fungerar väldigt bra”, säger Philip Jonzon Jarl. 

Hittills har Relate bara lanserat i Stockholm. Men mot slutet av 2020 siktar de på att lansera sin app i fler städer i Sverige och internationellt. 

”Det handlar om att ta nya marknader för att få till kvaliteten på matchningarna. Det blir inte bra om vi har 100 eller ens 1000 användare i en stad. I Stockholm har vi redan kommit upp i ett bra antal användare. Nyckeln är att snabbt komma förbi den kritiska gränsen av användare”, säger Philip Jonzon Jarl. 

I nuläget är appen gratis för användarna. För att vara med på evenemangen får deltagarna betala en summa, vanligtvis omkring 150 kronor. Tanken är att det ska komma en premiumversion av appen i framtiden. Men företaget är inte lönsamt ännu. 

”Intäkterna räcker inte för vårt team på sex personer så det är våra investerare som finansierar företaget”, säger Philip Jonzon Jarl. 

Bland investerarna finns bland annat 41:an Invest med H&M-arvtagaren Karl-Johan Persson och Kivra-grundaren Stefan Krook. Under 2019 tog Relate in 5 miljoner i kapital. De har planer på att ta in ytterligare 8 till 10 miljoner under våren. 

Framåt hoppas Relate på att både bli lönsamma som företag och att kunna hjälpa personer skapa meningsfulla relationer som håller i längden.  

”Relates kärngrupp har förstått konceptet, men utmaningen nu ligger i att få de stora massorna att förstå och ändra sitt beteende”, säger Philip Jonzon Jarl. 

De arbetar också på att utveckla en funktion i appen som ska fungera som ett kommunikationsverktyg för befintliga par. 

”Det vi bygger nu med att vi inte stannar vid en match utan vill hjälpa användarna även senare på resan efter att de har träffat någon tror vi också kommer bli en fördel för oss”, säger Philip Jonzon Jarl. 

Läs mer: Facebooks ”Tinder-dödare” stoppad av GDPR

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera