Hoppa till innehållet

Svensk jobbplattform för FN tar in nytt kapital – Harvard nästa partner

Impactpool vill göra världen bättre genom en fot in i bland annat FN. Nu tar man in nytt kapital och närmar sig flera anrika universitet.

Impactpools team.
Impactpools team.Foto: Pressbild.

Rekryteringsplattformen Impactpool (NTL) förmedlar lediga tjänster hos organisationer som FN, UNHCR, Rädda barnen och Röda korset. Bolagets vision är att attrahera människor som vill göra skillnad och koppla ihop dem med organisationerna.

Läs mer: Svensk startup ska hitta nästa Margot Wallström för FN 

Nu har man tagit in 7,5 miljoner kronor i nya investeringar i en nyss avslutad runda. Rundan leddes av Lexis invest, som sedan tidigare investerat i Impactpool.

”Tanken är att vi ska bygga produkten, utveckla servicen och få tekniken att bli bättre. Vi samlar personer som har en unik expertis och matchar dem mot jobb som fokuserar på att förändra. Vi bygger en pool av människor som vill göra världen bättre”, säger medgrundaren Henrik Rydén.

Ny investerare är affärsängeln Staffan Ingeborn, som bland annat grundat riskkapitalbolaget Innovationskapital. 

Henrik Rydén säger att man hoppats på att rundan hade avslutats snabbare men att en av orsakerna till att det tog längre tid än man väntat sig var att man sa nej till flera potentiella investerare. 

Det viktiga var enligt Henrik Rydén att de som gick in skulle förstå konceptet och vikten av vad Impactpool vill uppnå.

”Vi har varit kräsna och sagt nej till en del. I Sverige är det ganska nytt att man investerar i impact, att göra skillnad. Vi upplever att det finns en stor okunskap kring hur stor potential denna sektor har. Att man både kan göra gott och tjäna pengar. Vi vill att det ska finnas en balans mellan lönsamhet och det vi vill göra”, säger han och fortsätter:

”Hos de befintliga ägarna känner vi att det finns en tro och förståelse för våra mål. Vi ska ha ett nätverk som vill göra världen bättre för 1 miljard människor. Det innebär att vi måste bygga kvalitet snarare än kvantitet.”

Impactpool grundades 2015 av Magnus Bucht, Henrik Rydén och Jon Olsson. Henrik Rydén har en bakgrund som rekryterare hos FN och 2014 skapade han en algoritm för att förenkla rekryteringen mellan olika organisationer. Den användes av nästan 100 000 personer på tre månader. 

Läs mer: Tunga affärsänglar backar karriärsajt för biståndsjobb 

Därefter slutade Henrik Rydén på FN och hoppade på Stings inkubator för att jobba vidare med idén som resulterade i Impactpool. 

2017 omsatte bolaget drygt 4,5 miljoner kronor och gick med en förlust på 486 000 kronor. Inkomsterna kommer från att ta betalt av organisationerna som vill använda plattformen och genom premium-erbjudanden till den som söker jobb. I poolen finns i dag 325 000 medlemmar enligt bolaget.

”Under 2018 är målet att ha en omsättning på 11 miljoner kronor, det kommer vi inte riktigt nå eftersom kapitalrundan avslutades senare än tänkt. Men vi kommer i alla fall att återigen dubbla omsättningen jämfört med föregående år”, säger Henrik Rydén.

Nyligen blev Impactpool kontaktade av anrika Harvard university som ville använda bolagets plattform, berättar Henrik Rydén.

”Harvard kontaktade oss och Columbia University är på gång in. Det handlar om att deras studenter som söker denna typ av jobb hittar dem på en enda sajt, där finns vi och är ensamma om idén. Har vi de bästa talangerna på sajten så kommer vi få in de bästa organisationerna”, säger han.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera