Hoppa till innehållet

Svensk kändishälsningsapp växer – får konkurrens från Facebook

Memmo, som säljer personliga videohälsningar från kändisar, har rest 80 miljoner kronor i nytt kapital. Marknaden har nu även fångat intresset från Facebook.

Tv-kändisarna Marcus Johansson och Carole Baskin syns på Memmos plattform. Till höger Gustav Lundberg Toresson, vd och medgrundare till Memmo.
Tv-kändisarna Marcus Johansson och Carole Baskin syns på Memmos plattform. Till höger Gustav Lundberg Toresson, vd och medgrundare till Memmo.

Memmo lanserades i december 2019 och har sedan dess producerat omkring 100.000 personliga hälsningar från kändisar. På plattformen syns bland andra Carole Baskin från tv-serien Tiger King, tidigare NHL-spelaren Mike Modano, fotbollstränaren Sven-Göran Eriksson och Christina Schollin, känd från Wahlgrens värld.

Tjänsten används för allt från grattishälsningar till frierier. Kunden hittar en kändis på hemsidan och skickar iväg en förfrågan. Ifall kändisen accepterar uppdraget kommer det tillbaka en personlig videohälsning. Memmo tar 25 procent av intäkterna, medan 75 procent går till profilen.

Memmo har tidigare tagit in 20 miljoner kronor och får nu in ytterligare 80 miljoner kronor. Rundan leds av det New York-baserade riskkapitalbolaget Left Lane Capital. Andra investerare som syns är Lukasz Gadowski, medgrundare till Delivery Hero, investeraren Susanna Campbell och Wolts medgrundare Elias Aalto.

Bolaget är idag aktivt i Norden, Kanada och Storbritannien. Det nya kapitalet ska användas för att ytterligare expandera globalt.

”Förra året tog vi en ledande position i Europa och Kanada. Efterfrågan rusade under fjärde kvartalet och har fortsatt 2021. Vi kommer se stark tillväxt under året”, säger Gustav Lundberg Toresson, vd och medgrundare, i ett uttalande.

Memmo är dock inte ensam på marknaden. Sedan tidigare finns amerikanska Cameo och nyligen lanserade Facebook sin egen kändisplattform, Super. Super ska dels arrangera livesändningar med kändisar men även personliga möten som de kan ta betalt för.

Gustav Lundberg Toresson fick idén efter ett möte med Teslagrundaren Elon Musk. 

”Jag var på en middag i Los Angeles hos en vän när det visade sig att en av gästerna var gammal vän med Elon Musk, som kom dit senare på kvällen. Vi pratade, och det är ett minne som hängt med länge. Det fick mig att börja fundera på den här positiva känslan, den inspirerande effekten av att ha ett personligt möte med någon man ser upp till”, har han sagt tidigare till Di Digital.

Enligt Memmo ökade försäljningen med 50 procent varje månad från juli 2020 till januari 2021. I bolagets senaste årsredovisning för 2019 omsatte bolaget 74.000 kronor med en förlust på 4,4 miljoner kronor.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera