Varför gör ni det här?
”Genom att ta plats i USA kan vi erbjuda det vi redan gör, ljudläggningar på dataspel, trailers, reklamjobb och ljuddesign till företag på en större marknad. Samtidigt kan vi ta amerikanska röster till vår casting. Jag ser det här i ett längre perspektiv. Det finns långt gångna planer på samarbeten som kommer att öppna dörrar.”
Red Pipe har gjort sig ett namn inom ljuddesign. Vad har ni på gång nu?
”Vi presenterade precis vad vi gjort på nya demon Troll på spelkonferensen GDC i San Francisco. Det var extra kul eftersom vi jobbat tillsammans med Ludwig Göransson, som fick Oscar för filmmusiken till Black Panther.”
Hur går bolaget?
”Vi har 21 anställda nu, omsätter nära 18 miljoner kronor och kommer att visa ett resultat på omkring 1,5 Mkr för fjolåret.”
Hur ser framtiden ut?
”Branschen växer. Marknaden för ljuddesign och audiobranding kommer att expandera snabbt i takt med att Amazons Alexa och Googles taltjänster växer. Det ger nya möjligheter för oss.”
På vilket sätt då?
”Att nå privatpersoner med tal och via hörseln blir allt viktigare. Företagen kommer att behöva mycket hjälp med att sin audioprofilering. Ingen reagerar på visuella loggor och affischer längre. Men storytelling med hjälp av hela ljud och musikpaletten, hur ett företag eller varumärke låter på telefon, i hissen eller presenteras vid ett event blir allt mer betydelsefullt.”
Hur är det att rycka upp familjen?
”Vi är sju inklusive bonusbarn. Vi får inte med oss 17-åringen, som vill gå klart gymnasiet först, men de andra: 4, 7, 11 och 12 år är pepp. Vi flyttar dit i juli.”
För några år sedan berättade du i Di om dig om din utbrändhet, hur fungerar det med den här satsningen?
”Jag har sådana lustkänslor för det här och vet vad min akilleshäl är numera. Mikropauser är viktiga fortfarande, men det jag mår riktigt dåligt av är mörker och kyla. Det finns väldigt lite av det i Los Angeles.”