Hoppa till innehållet

Svensk lösenordsnyckel tar Silicon Valley med storm

Det svenska bolaget Yubico står inför sitt stora genombrott. I dagarna har de fått med Dropbox på tåget mot en global säkerhetsstandard för lösenord på nätet. 

Stina Ehrensvärd, vd för Yubico.
Stina Ehrensvärd, vd för Yubico.Foto: Anna Möller

”Tänk att sätta Google, Microsoft, Facebook och Bank of America i ett rum och få dem att enas om hur man ska identifiera användare på nätet. Det är supersvårt för många vill själva äga lösningen. Vi har fått vara som ett Schweiz i förhandlingarna”, säger Stina Ehrensvärd, vd och medgrundare av det svenska säkerhetsföretaget Yubico

Yubico har tagit fram en USB-nyckel som används för så kallad tvåfaktorverifierning. USB-nyckeln genererar nya inloggningskoder varje gång den används och ger på så sätt ett säkrare sätt att logga in på webbplatser.

”Man kan säga att det är ett globalt, skalbart Bank-ID”, säger Stina Ehrensvärd.

 

Det måste vara superenkelt. Säkerhetslösningar går inte att skala upp om de inte är superenkla.

 

I dag har Yubico drygt 3 miljoner användare men siktet är inställt på att bli den internationella standarden för säkra inloggningar.

”Det måste vara superenkelt. Säkerhetslösningar går inte att skala upp om de inte är superenkla. Folk drar sig från krångliga lösningar."

Stina Ehrensvärd bor sedan fyra år tillbaka i Palo Alto. Då tecknade Yubico ett avtal med Google och har sedan dess arbetat tillsammans med dem för att ta fram den säkerhetslösning som de nu hoppas ska bli global standard.

”Vi har nu stöd i Gmail och Dropbox. Innan året är slut kommer vi att kunna koppla in ett antal andra stora internettjänster”, säger hon. 

I själva Silicon Valley har säkerhetsnyckeln redan kommit långt. 8 av världens 10 största internetföretag använder Yubicos lösning internt.

 ”Vi har några kilometer här där vi är världsledande”, säger Stina Ehrensvärd med ett skratt. 

I år räknar Yubico med att omsätta strax över 200 miljoner kronor och gå med vinst. 

”Vi är inte jättestora, men vi kommer att bli”, säger Stina Ehrensvärd.

Bolaget har inte tagit in några stora summor riskkapital. Två välkända affärsänglar finns dock bland investerarna. Den ene är Marc Benioff, grundare och vd för bolaget Salesforce, den andre är Ram Shiriram, som sitter i Googles styrelse.

”Just nu har vi tillräckligt med kapital för att göra det vi vill. Riskkapital är aldrig är gratis. Det finns många bolag som tagit in för mycket pengar och förväntningarna har skruvats upp så mycket att de inte lyckats gå vidare.”

”Men vi funderar på hur vi ska göra framåt. Vi har en diskussion om det så det skulle kunna bli så att vi tar in ytterligare investerare senare i år.”

Läs mer: Den stora blåsningen med Telias e-legitimation

Intresset för Yubicos säkerhetslösning har också börjat sprida sig utanför internetvärlden. I våras hade Stina Ehrensvärd ett möte med president Barack Obama och även amerikanska försvaret har blivit en samarbetspartner.

”De säger att Sverige är det land, näst efter USA, som de helst gör affärer med. Sverige anses vara ett pålitligt land med bra ingenjörer.”

”En rolig sak är också att när vi gör affärer i Tyskland så gillar de också att vi är svenskar. Men där är det på grund av NSA som skadat USA:s anseende.” 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera