Hoppa till innehållet

Svensk mjukvara skapar rabalder i Storbritannien

Ett av fastighetsbranschens hetaste bolag skapar rubriker i Storbritannien. Datschas mjukvara har visat att investerare från Qatar äger fler fastigheter i London än självaste drottningen.

Datscha gör succé i Storbritannien.
Datscha gör succé i Storbritannien.

Det svenska mjukvarubolaget Datscha (NTL) har specialiserat sig på att analysera data om fastighetsbranschen. Bolaget växer så det knakar. Under 2016 hade bolaget en omsättning på 69 miljoner kronor och förväntas växa med 25 procent i år till 85 Mkr.

Efter att lanserat i Storbritannien för ett par år sedan kan bolaget nu skryta om att vara anledningen till flera stora rubriker i brittisk press. Datschas data visar nämligen att investerare från Qatar inte bara äger fler fastigheter än Queen Elizabeth utan till och med tre gånger så många.

Foto:

Datschas mjukvara stod för analysen som blev en snackis i Storbritannien. 

”Det tog oss två år att få tillgång till all data från myndigheterna och vi har lagt mycket krut på att matcha den. Andra databaser har fått sin information med hjälp av callcenters som ringer runt för att få tag i information. Och att ranka ägandet på kommersiella fastigheter i London har ingen gjort tidigare. Det tog dem på sängen”, säger vd:n Jacob Philipson.

Foto: Pressbild.

Datschas vd Jacob Philipson. Pressbild.

Datscha ägs av fastighetsjätten Stronghold, som även investerat i startupbolag som Tessin och Workaround. Bolaget har funnits i cirka 15 år och vänder sig till banker, fastighetskonsulter och fastighetsanalytiker. 

Läs även: Fastighetsjätten satsar på ”Airbnb för kontor”

Genom att köpa upp stora mängder data kan bolaget sedan ta fram information och analyser som efterfrågas i värderingen av kommersiella fastigheter. Genom informationen kan man även ta fram ägarinformation. 

Nu väntar ytterligare expansion.

”Dels tittar vi på nya marknader men vi har samtidigt oerhört mycket kvar att göra i de marknader vi finns i nu. Det finns möjlighet att växa mer i Storbritannien som har en marknad som är 5-6 gånger större än Sverige och där har vi just börjat”, säger Jacob Philipson. 

Läs även: Tessin slår crowd-rekord – planerar nordisk expansion 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera