Hoppa till innehållet

Svensk musikstartup siktar på att bli ”Netflix för konserter”

Den svenska startupen Staccs vill bli konserter och livemusikens motsvarighet till Netflix. Bolaget har precis tagit in 20 miljoner kronor, bland annat från riskkapitalbolaget 20 North Street. I tre år har man utvecklat tjänsten som kommer lanseras innan sommaren 2021.

Anders Tullgren, vd för Staccs. Efter en finansieringsrunda där bolaget fått in 20 miljoner kronor är Staccs redo att lansera sin tjänst.
Anders Tullgren, vd för Staccs. Efter en finansieringsrunda där bolaget fått in 20 miljoner kronor är Staccs redo att lansera sin tjänst.Foto: Pressfoto

”Vi lanserar en streamingtjänst för musikentusiaster, med kurerat material från olika inspelade musikevenemang, konserter och musikdokumentärer. Tänk dig ett Netflix för konserter”, säger nytillträdde vd:n Anders Tullgren, som tidigare jobbat på HBO.

Staccs idé är att fylla tomrummet inom strömning av inspelade konserter. För tio år sedan stod blu-ray och dvd-försäljning för uppemot 7 procent av skivbolagens totala omsättning, säger Anders Tullgren, vilket motsvarar ungefär 140 miljoner dollar. Men i nuläget finns det ingen självklar marknad för inspelade musikevenemang. Det är där Staccs kommer in.

”Det finns två sidor i vår idé: dels nostalgifaktorn, att kunna se tillbaka på konserter man redan har sett eller önskat att man kunnat gå på. Den andra sidan är upptäckarglädje, att kunna hitta nya favoriter. Med Staccs har du hela biblioteket vid dina fingerspetsar”, säger Anders Tullgren. 

Inför lanseringen har man fokuserat på vad Anders Tullgren kallar för ”legacy”-artister, som David Bowie, Nina Simone och Coldplay. Men man kommer ta in alla typer av artister och genrer, efter ett 2020 där musikfans varit svältfödda på liveframträdanden.

”Vi kommer erbjuda innehåll från alla genrer, och långsiktigt är ju vår strategi att vara en bred tjänst. Men initialt tickar vi av de mest efterfrågade namnen först, som The Rolling Stones och Queen”, förklarar han. 

De 20 miljoner man tagit in i den senaste rundan kommer användas till att utveckla tjänsten och investera i rättigheter. Man har redan avtal med brittiska DCD och franska Believe, och vill skriva avtal med ännu fler. Innan sommaren kommer tjänsten lanseras i Norden och Baltikum, men bolaget har internationella ambitioner och förbereder ännu en investeringsrunda.

”Vi har aggressiva expansionsplaner. Just nu är det fullt fokus på att komma live med tjänsten, men vi vill ju utanför Norden, och då kommer vi behöva resa mer kapital”, säger Anders Tullgren. 

Exakt hur mycket kapital man vill ta in i nästa investeringsrunda, eller vad bolaget har för omsättningsmål, vill Anders Tullgren inte avslöja. 

Han ser dock stor tillväxtpotential för tjänsten och jämför framtida planer med hur sportindustrin har utformat sina livesändningar. Genom att licensiera ut rättigheter till matcher omsätter fotbollsligorna enorma summor pengar, och det tror Anders Tullgren kan vara ett steg som musikindustrin också kommer kunna ta. I framtiden tror han att en slags hybrid, det vill säga konserter som både har publik och livesänds, kan bli det nya normala.

”Digitaliseringsvågen skapar möjligheten att hitta en modell där fler kan ta del av konserter. Vi börjar med inspelat material, men jag hoppas också att vi längre fram ska kunna sända helt live”, säger han. 

”Vi är i början av en jättespännande resa. Det finns en affär här för flera parter, både de som har rättigheterna och för artisterna själva, som nu får tillgång till ännu ett intäktsben.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera