”Vi lanserar en streamingtjänst för musikentusiaster, med kurerat material från olika inspelade musikevenemang, konserter och musikdokumentärer. Tänk dig ett Netflix för konserter”, säger nytillträdde vd:n Anders Tullgren, som tidigare jobbat på HBO.
Staccs idé är att fylla tomrummet inom strömning av inspelade konserter. För tio år sedan stod blu-ray och dvd-försäljning för uppemot 7 procent av skivbolagens totala omsättning, säger Anders Tullgren, vilket motsvarar ungefär 140 miljoner dollar. Men i nuläget finns det ingen självklar marknad för inspelade musikevenemang. Det är där Staccs kommer in.
”Det finns två sidor i vår idé: dels nostalgifaktorn, att kunna se tillbaka på konserter man redan har sett eller önskat att man kunnat gå på. Den andra sidan är upptäckarglädje, att kunna hitta nya favoriter. Med Staccs har du hela biblioteket vid dina fingerspetsar”, säger Anders Tullgren.
Inför lanseringen har man fokuserat på vad Anders Tullgren kallar för ”legacy”-artister, som David Bowie, Nina Simone och Coldplay. Men man kommer ta in alla typer av artister och genrer, efter ett 2020 där musikfans varit svältfödda på liveframträdanden.
”Vi kommer erbjuda innehåll från alla genrer, och långsiktigt är ju vår strategi att vara en bred tjänst. Men initialt tickar vi av de mest efterfrågade namnen först, som The Rolling Stones och Queen”, förklarar han.
De 20 miljoner man tagit in i den senaste rundan kommer användas till att utveckla tjänsten och investera i rättigheter. Man har redan avtal med brittiska DCD och franska Believe, och vill skriva avtal med ännu fler. Innan sommaren kommer tjänsten lanseras i Norden och Baltikum, men bolaget har internationella ambitioner och förbereder ännu en investeringsrunda.
”Vi har aggressiva expansionsplaner. Just nu är det fullt fokus på att komma live med tjänsten, men vi vill ju utanför Norden, och då kommer vi behöva resa mer kapital”, säger Anders Tullgren.
Exakt hur mycket kapital man vill ta in i nästa investeringsrunda, eller vad bolaget har för omsättningsmål, vill Anders Tullgren inte avslöja.
Han ser dock stor tillväxtpotential för tjänsten och jämför framtida planer med hur sportindustrin har utformat sina livesändningar. Genom att licensiera ut rättigheter till matcher omsätter fotbollsligorna enorma summor pengar, och det tror Anders Tullgren kan vara ett steg som musikindustrin också kommer kunna ta. I framtiden tror han att en slags hybrid, det vill säga konserter som både har publik och livesänds, kan bli det nya normala.
”Digitaliseringsvågen skapar möjligheten att hitta en modell där fler kan ta del av konserter. Vi börjar med inspelat material, men jag hoppas också att vi längre fram ska kunna sända helt live”, säger han.
”Vi är i början av en jättespännande resa. Det finns en affär här för flera parter, både de som har rättigheterna och för artisterna själva, som nu får tillgång till ännu ett intäktsben.”