Det svenska musiktechbolaget Soundation fyller på kassan med 4 miljoner kronor och tillsätter Adam Hasslert som ny vd. Han har en bakgrund inom techsektorn med chefsposter på crowdfundingplattformen Funder och betalbolaget Wywallet.
Soundation tillhandahåller en onlinebaserad studio där användarna kan skapa egen musik.
”Vi vill vara den perfekta språngbrädan för framtidens producentstjärnor. I stället för att behöva köpa dyra programvaror och installera någonting på datorn, fungerar vår studio direkt i webbläsaren. Vi vill attrahera både nybörjare och mer avancerade kreatörer”, säger Adam Hasslert.
Läs mer: Funder hjälper elitlagen med insamling
Bolaget har sin bas i Stockholm och grundades redan 2009 av musikproducenten Bil Bryant. Men omsättningen har under de senaste åren legat relativt stilla på runt 2 miljoner kronor.
”Bolaget har tidigare drivits av erfarna musikmänniskor, som byggt en fantastisk produkt och bland annat sålt ljud till Apples produkt Garage Band. Vi tror att det finns massor med lågt hängande frukter som vi kan plocka under det närmsta året för att förbättra bolagets position och värdering avsevärt”, säger Adam Hasslert.
Med hjälp av det nya kapitaltillskottet ska bolaget bland annat lägga mer kraft på marknadsföring och dessutom stärka personalstyrkan, uppger Adam Hasslert. Från årsskiftet har antalet anställda ökat från fem till 13.
Soundation har i dagsläget 300 000 unika sidvisingar i månaden, med 75 000 månatligen aktiva användare. De tillämpar en affärsmodell liknande Spotify, med en begränsad gratisversion och ett premiumabonnemang.
”Vi har växt snabbt på kort tid, bara sedan årsskiftet har de aktiva användarna per månad ökat med 25 procent. Majoriteten använder gratisversionen i dag, men nu kommer vi i den nya ledningen in för att öka konverteringen. Den befinner sig inte riktigt där vi vill att den ska vara, så vi måste öka både kundstocken och intäkterna per kund”, säger Adam Hasslert.
Den stora delen av Soundations användare finns redan nu på den jättelika amerikanska marknaden.
”Soundation är och ska fortsatt vara en global tjänst. Men jag är glad att vi har flest användare i USA. Många andra svenska bolag har ju annars problem att över huvud taget ta sig in på den marknaden”, säger Adam Hasslert.
Läs mer: Spotify köpte svenska appbolaget Soundtrap för en halv miljard
I den senaste rundan på 4 Mk har Adam Hasslert själv deltagit tillsammans med de nuvarande ägarna. Bland de största aktieägarna finns finansmannen Johan von Kantzow, som finansierat bolagets resa hittills, samt Kaj af Kleen som arbetar som teknikchef på Kinnevik-ägda MTG. En annan ny investerare är musikproducenten Niklas Hellberg.
”Vi ser detta som en bryggfinansiering och tanken är att genomföra en ny och större runda om ett tag. Men först ska vi öka värdet på bolaget genom snabb tillväxt. Lönsamhet ligger betydligt längre fram”, säger Adam Hasslert.
Samtidigt är konkurrensen hård inom segmentet för digitala musikprogram, där nya aktörer ständigt ger sig in i kampen. Svenskgrundade Soundtrap lyckades dock ta sig genom bruset när musikstudiobolaget blev uppköpt av streamingjätten Spotify för en halv miljard kronor i slutet på 2017.
”Vi tycker det är jättekul att Spotify köpte Soundtrap. Det visar att marknaden är het och det ökar intresset för musikproduktion på nätet. Sedan finns det ju många andra streamingtjänster som vill utmana Spotify och dessa konkurrenter skulle vi gärna samarbeta med”‚ säger Adam Hasslert, vd på Soundation.
Läs mer: Soundtraps vd om Spotify-affären: ”Det är otroligt roligt”