Googles flört med nyhetsredaktioner, som kallas Digital News Initiative, omfattar 250 Mkr i projektstöd.
Fyra svenska projekt har fått dela på 5,9 Mkr. Hittills har videotjänsten Bambuser, den användargenererade nyhetstjänsten Newsreps och koncernen Mittmedias app för nyanlända, Migrantmedia, fått pengar.
Nu står det klart att Marple, en tjänst för robotskriven journalistik som utvecklas av datajournalistikbyrån Journalism++ Stockholm, också får projektpengar.
”Öppen data har hittills varit en kraftigt underutnyttjad resurs inom journalistiken”, säger Jens Finnäs på Journalism++ Stockholm i ett pressmeddelande.
Tjänsten sållar statistik och offentlig data för att sedan skapa nyheter av uppgifterna. Hittills har Marple-verktyget satt cykelstölder i Göteborg och narkotikaanmälningar i Sollefteå under lupp. Ambitionen är att hitta 1 000 nyheter under året med hjälp av den egna algoritmen.
”Det som framför allt känns spännande är att vi med den här metoden lyckas sätta ljus på lokala statistiska avvikelser, som annars sällan får uppmärksamhet. Vi ser det här som en möjlighet att stärka den pressade lokaljournalistisken”, säger Jens Finnäs.
Marple är ett av de mindre projekten som Google stödjer. Därmed står det klart att det största projektet hör till videotjänsten Bambuser, som får knappt 4 Mkr för att hjälpa mediehus att jobba med livevideo i sina nyhetssändningar.
Läs mer: Bambuser får pengar av Google
Här är samtliga projekt som har fått stöd av Google:
- Bambuser. Får stöd för att utveckla videoverktyg för mediehusens direktsändningar. (Får 3,7 Mkr)
- Migrantmedia. En app som ska ge Mittmedia-koncernen en inblick i vilken sorts journalistik som engagerar nyanlända svenskar. (får 1,3 Mkr)
- Marple. En tjänst för robotjournalistik som letar nyheter i offentlig statistik och data. (Får 462 000 kr)
- Newsreps. Nyhetstjänst som bygger på användargenererat innehåll. (Får 462 000 kr)