Hoppa till innehållet

Svensk rymdchef styr amerikanska vädersatelliter

Svensken Marcus Tallhamn utvecklar styrsystem på det välfinansierade San Francisco-bolaget Spire, som skickar upp vädersatelliter i rymden. En dag vill han själv åka dit.

Marcus Tallhamn, chef för utveckling av styrsystem för satelliter på Spire i San Francisco, sitter bredvid en av bolagets nanosatelliter.
Marcus Tallhamn, chef för utveckling av styrsystem för satelliter på Spire i San Francisco, sitter bredvid en av bolagets nanosatelliter.Bild: Heidi Alletzhauser

(Di Digital/San Francisco) Spires kontor ligger i en anonym byggnad i området Mission i San Francisco. Granne ligger en modellagentur och kontrasterna mot ingenjörsgruppen på satellitbolaget är stora, menar Marcus Tallhamn.

Han är Space Program Manager för infrastruktur på Spire. Det är en titel som innebär att han är ansvarig för gruppen av ingenjörer som bland annat utvecklar den programvara som styr vad bolagets satelliter gör uppe i rymden och antenner gör på jorden.

Spires satelliter är så kallade RS-satelliter. Förkortningen står för ”remote sensing” på engelska, som i det här fallet något förenklat betyder att satelliterna plockar upp olika signaler i förhållande till jorden.

”Våra satelliter flyger runt jorden och mäter saker som lufttryck, luftfuktighet och temperatur genom atmosfären. Vi kan samla in data globalt, även över havet, och målet är att ha drygt 100 satelliter runt hela jorden i olika omloppsbanor”, säger Marcus Tallhamn.

Läs även: Så heta är rymdbolagen på börsen

I dagsläget har man 32 stycken satelliter som flyger 16 varv runt jorden varje dag och det handlar om så kallade nanosatelliter, det vill säga mindre enheter.

”Det kan kosta flera hundra miljoner dollar att bygga en satellit, men vår strategi är att dra nytta av befintlig teknik tillsammans med egen innovation för att bygga satelliter som kostar mindre än en miljon dollar styck och är extremt kompakta”, säger Marcus Tallhamn.

Nanosatelliterna är bara är 10x10x30 centimeter stora, innan de har fällt ut instrument och solpaneler.

Foto: Heidi Alletzhauser

”Vi köper en bussbiljett av amerikanska SpaceX, indiska PSLV, amerikansk-japanska Nasa/Jaxa eller Ukrainska Nepr för att skicka upp satelliterna med deras raketer”, säger Marcus Tallhamn.

Spires använder sina satelliter för att samla in väderdata, men också för att kunna följa flygplan i luften och båtar på marken.

Datan som enheterna samlar in säljer Spire till stora företag och statliga organisationer. Affärsmodellen bygger på en prenumerationsmodell, men hur många betalande kunder bolaget har är inte officiellt.

Läs även: Space X skickar två turister till månen

”Vi har växt sjukt mycket, dubblat företagets storlek och öppnat ett nytt kontor i Boulder, byggt en egen fabrik i Glasgow och lanserat två nya produkter för väder och för att tracka flygplan”, säger Marcus Tallhamn.

Det finns flera olika bolag som jobbar med att kommersialisera rymden och som bygger satelliter med olika syften och användningsområden. Vilka direkta konkurrenter Spire har vill Marcus Tallhamn inte diskutera.

Vi köper en bussbiljett av amerikanska SpaceX, indiska PSLV, amerikansk-japanska Nasa/Jaxa eller Ukrainska Nepr för att skicka upp satelliterna med deras raketer.

Spire grundades 2012 och på San Francisco-kontoret jobbar 32 personer, av totalt 125 anställda. För att finansiera verksamheten har bolaget tagit in 80 miljoner dollar, motsvarande drygt 700 miljoner kronor, i riskkapital från USA, Asien och Europa. I alla fall är det den summan riskkapital som är officiell.

Själv började Marcus Tallhamn på Spire i slutet av 2015, men har bott i Silicon Valley sedan 2001. Hans resa som ingenjör startade med att läsa teknisk fysik på Chalmers och han har jobbat med hårdvara och mjukvara i 20 år.

Under den tiden har han även startat två egna bolag. Det ena byggde på en idé som liknar den smarta termostaten Nest och i det andra utvecklade han en programvara som hjälper anställda i bolag att skapa en produktiv företagskultur. Båda bolagen lockade till sig riskkapital, men slutade i nedläggning.

Foto: Heidi Alletzhauser

Flytten till Silicon Valley för 16 år sedan gjorde Marcus Tallhamn med Prover, ett bolag som Intel investerade i och som då satte upp ett amerikanskt företag. På Prover jobbade Marcus Tallhamn med programvara för verifiera komplexa system i Airbus-flygplan.

”Jag är flygnörd och min farbror var pilot”, säger han.

Marcus Tallhamn skulle också gärna åka upp i rymden.

”Det tror jag närmast skulle vara en religiös upplevelse”, säger han.

Men det var inte bara tankarna kring rymden som lockade honom till Spire.

”Spire har en superspännande produkt som kan hjälpa oss att förstå väder bättre, vilket är viktigt för klimatfrågan och för att kunna förutse framtiden”, säger Marcus Tallhamn.

Till exempel kan det handla om att kunna evakuera människor i tid inför naturkatastrofer, något som kräver stor tillförlitlighet i den väderdata Spire samlar in och som bolagets kunder använder för ställa väderprognoser. Men för att göra det krävs en stor mängd information från atmosfären runt hela jorden.

”Det är en enormt komplicerad produkt och det är inte många bolag som kan bygga en sådan. Antingen så funkar det eller så funkar det inte, det är väldigt binärt. Det var det som drog mig till teknisk fysik från början”, säger Marcus Tallhamn.

Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera