Hoppa till innehållet

Svensk spelstartup fyller på kassan – tar hjälp av hemlig fotbollsstjärna

Den svenska spelstartupen Like A Boss Games fyller på kassan med 10 miljoner kronor. Deras första spel ska lanseras till sommaren och har tagits fram tillsammans med en hemlig fotbollsstjärna.

Alex Aguilera, grundare av Like A Boss Games, samt det svenska landslaget i fotboll. Spelarna på bilden har inget med samarbetet att göra.
Alex Aguilera, grundare av Like A Boss Games, samt det svenska landslaget i fotboll. Spelarna på bilden har inget med samarbetet att göra.Foto: Press och Pontus Lundahl/TT.

Spelutvecklaren Like A Boss Games fyller på kassan med 10 miljoner kronor, i en runda som leds av ett investerarkollektiv från spelbolaget Leo Vegas. En av de som medverkar i rundan är Leo Vegas storägare Torsten Söderberg.

Den svenska startupen Like A Boss Games grundades 2015 av Alex Aguilera, som har en gedigen bakgrund i spelbranschen med chefsroller hos bjässen Electronic Arts, Kinneviks e-sportsbolag MTG X och på svenskgrundade Stardoll.

”Pengarna ska i första hand gå till att marknadsföra det första spelet, men också till att förbereda nästa spelsläpp, som kommer att använda samma spelmotor”, säger Alex Aguilera till Di Digital.

Studions premiärspel ska lanseras globalt någon gång under sommaren 2018. Det kommer att bli ett fotbollsspel för mobilen, där användarna i realtid ska kunna spela mot varandra.

”Vi har hittat ett ganska så unikt, nischat koncept där vi kommer att bli en av de första aktörerna. Ingen äger den här typen av marknad för fotbollsspel på mobilen, vid sidan av FIFA-serien”, säger han, med hänvisning till jätten Electronic Arts succéspel på samma tema.

Läs mer: King-veteraner ska få ny svensk spelstudio att lyfta 

Det första mobilspelet ska Like A Boss Games lansera tillsammans med "en av världens största sportstjärnor", som bolaget självt beskriver det. Investeraren Torsten Söderberg uppger att det hemliga avtalet är skrivet med ett av de "mest intressanta varumärkena" inom den internationella proffsfotbollen.

”Like A Boss Games har en väldigt intressant positionering. Jag ser bolaget som en potentiell vinnare inom ett segment av mobilspelsbranschen som är under mycket stark utveckling”, säger han i en kommentar.

Det har tidigare spekulerats att det kan handla om Zlatan Ibrahimović, den forne landslagsanfallaren som numera spelar för den amerikanska klubben Los Angeles Galaxy. Hans högra hand och affärspartner Mika Lepistö är nämligen styrelseledamot i Like A Boss Games sedan något år tillbaka.

Uppgifterna om Zlatan Ibrahimovićs medverkan tillbakavisas dock av Alex Aguilera.

”Det handlar inte om Zlatan, även om jag gillar honom väldigt mycket. Det är en annan fotbollsstjärna som är mer känd i sociala medier. Men på grund av vårt avtal kan jag ännu inte säga vem det är”, säger han.

Sedan tidigare har bolaget plockat in knappt 15 Mkr i riskkapital i två olika rundor, enligt databasen Nordic Tech List. På ägarlistan finns bland andra statliga Almi Invest, King-veteranen Fred Åhlberg, affärsängeln Mattias Hansson och serieentreprenören Daniel Laurén, numera senior rådgivare på crowdfundingbolaget Invesdor.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera